Twitter ziet inkomsten uit reclame halveren
De sociale netwerkwebsite Twitter haalt 50 procent minder inkomsten uit reclame. Dat erkent topman Elon Musk.
Bij de berichtendienst Twitter lopen de zaken minder goed dan gedacht. Topman Elon Musk schreef zaterdag op Twitter dat de cashflow van het bedrijf door de daling van de reclame-inkomsten met bijna 50 procent en de hoge schuldenlast nog altijd negatief is. In maart had Musk nog beweerd dat Twitter tegen juni een positieve cashflow zou kunnen voorleggen. De website moet eerst een positieve cashflow draaien 'voor we de luxe hebben om iets anders te doen', vindt Musk.
Musk nam Twitter eind vorig jaar voor 44 miljard dollar over. Hij snoeide drastisch in de kosten door de meerderheid van het personeel te ontslaan, te bezuinigen op de moderatie en enkele diensten betalend te maken. Volgens Musk waren die maatregelen nodig om de verliezen te stelpen en de schulden te verminderen. Maar door zijn bruuske manier van werken schokte Musk het vertrouwen van politici, aandeelhouders en adverteerders. Tal van grote bedrijven, zoals United Airlines en General Motors, zetten hun reclame stop.
In april zei Musk dat veel weggelopen adverteerders teruggekeerd waren naar Twitter. 'Bijna allemaal zijn ze teruggekomen of zeggen ze dat ze terugkomen.' Maar volgens schattingen van de onderzoeksfirma Sensor Tower gaven adverteerders in een periode van twee maanden eerder dit jaar amper 7,6 miljoen euro uit aan reclame, tien keer minder dan in de twee maanden voor Musks overname.
Threads
De malaise bij Twitter geeft concurrent Meta de wind in de zeilen. Het moederbedrijf van Facebook lanceerde deze maand een soortgelijke dienst, Threads. De nieuwe app van Mark Zuckerberg lokte snel 100 miljoen gebruikers, al meldden Sensor Tower en het studiebureau SimilarWeb een terugval in gebruik na het bereiken van die piek. Threads is evenwel nog niet beschikbaar in de Europese Unie. Een lancering in Europa zou tot een nieuwe toestroom kunnen leiden.
Threads gaat niets doen om discussies over politiek en hard nieuws aan te moedigen, zei Instagram-topman Adam Mosseri in een gesprek met de site The Verge. Ook al worden zulke onderwerpen niet verboden, de dienst wil duidelijk de negativiteit vermijden die Twitter teistert. Daardoor kan Threads aantrekkelijker zijn voor adverteerders.
Kort voor de lancering van Threads oogstte Twitter veel kritiek door het instellen van een tijdelijke beperking van het aantal tweets dat gebruikers per dag kunnen zien. Het plafond stond aanvankelijk op 600 voor niet-geverifieerde gebruikers en op 6.000 voor geverifieerde (betalende) gebruikers. Nadien verhoogde Twitter het plafond naar respectievelijk 1.000 en 10.000 accounts. Zaterdag meldde Musk dat het plafond opnieuw 50 procent wordt verhoogd.
Meest gelezen
- 1 Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
- 2 Deze zes modellen zullen het cruciale autojaar 2025 maken of kraken
- 3 Mysterieuze familie Brenninkmeijer knipt fors in Belgische vastgoedpoot
- 4 Oost-Vlaming casht tientallen miljoenen op software voor 'next big thing' in bouw
- 5 Iedereen een hoger diploma? 'Wat is er mis met een geweldige stielman?'