Advertentie

Maker van ChatGPT gaat met SearchGPT concurrentie aan met Google

OpenAI gaat de concurrentie aan met Google op het vlak van zoekopdrachten. ©REUTERS

OpenAI, de Californische maker van de chatbot ChatGPT, gaat selectief een zoekmachine uitrollen die wordt aangedreven door artificiële intelligentie. Daarmee gaat het jonge bedrijf de concurrentie aan met Google en bondgenoot Microsoft.

Na de aankondiging van OpenAI reageerde het aandeel van Alphabet , het moederbedrijf van Google, donderdagavond met een daling van 2 procent. OpenAI zei dat de nieuwe zoekmachine nog een prototype is dat wordt getest door een kleine groep gebruikers en uitgevers. Gebruikers kunnen zich nu op een wachtlijst plaatsen om de nieuwe zoekmachine uit te proberen.

De essentie
  • OpenAI rolt een AI-aangedreven zoekmachine selectief uit, waarmee het de concurrentie aangaat met Google en bondgenoot Microsoft.
  • De nieuwe zoekmachine, nog in de prototypefase, belooft een verbeterde gebruikerservaring door realtime informatie van het web te integreren. Gebruikers kunnen opvolgvragen stellen.
  • Uitgevers krijgen controle over hoe ze verschijnen in de zoekresultaten. OpenAI rekruteerde al partners bij grote uitgevers.
Advertentie

'Antwoorden vinden op het web kan veel moeite kosten en vaak zijn meerdere pogingen nodig om relevante resultaten te krijgen. Wij geloven dat het vinden van wat je zoekt sneller en gemakkelijker kan worden door de conversatiemogelijkheden van onze modellen te verbeteren met realtime informatie van het web', zegt OpenAI in een blogpost. 'Je zult vervolgvragen kunnen stellen, zoals je dat zou doen in een gesprek met een persoon.'

Je zult vervolgvragen kunnen stellen, zoals je dat zou doen in een gesprek met een persoon.

OpenAI

OpenAI zegt dat het de gebruikerservaring zal verbeteren in sectoren zoals lokale informatie en handel. Dat laatste kan doen veronderstellen dat het bedrijf een advertentiemodel gaat koppelen aan de zoekmachine, al is daar geen nieuws over. De nieuwssite The Information berichtte onlangs op basis van een eigen analyse dat OpenAI dit jaar tot 5 miljard dollar verlies kan boeken. Extra inkomsten zijn dus welkom.

OpenAI lanceert ook een manier voor uitgevers om te beheren hoe ze verschijnen in SearchGPT, 'zodat uitgevers meer keuzes hebben'. Belangrijk is dat SearchGPT focust op zoeken en losstaat van het trainen van de AI-basismodellen. Sites kunnen in zoekresultaten worden weergegeven, zelfs als ze zich afmelden voor AI-training. OpenAI zegt voor het nieuwe product samen te werken met nieuwsorganistaties zoals het persbureau Reuters. In de aankondiging staan ook enthousiaste quotes te lezen van mediabedrijven als The Atlantic en News Corp.

Advertentie

Grote zoekmachines proberen AI in zoekopdrachten te integreren sinds de lancering van ChatGPT in november 2022.

Grote zoekmachines proberen AI in zoekopdrachten te integreren sinds de lancering van ChatGPT in november 2022. De grootste ondersteuner van OpenAI, Microsoft , heeft met Bing een AI-aangedreven zoekrobot, terwijl Google AI-aangedreven samenvattingen voor het grote publiek uitrolde tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie in mei. OpenAI beconcurreert met zijn nieuwe initiatief dus ook zijn partner Microsoft.

Een veel jonger bedrijf dat concurrentie zal ondervinden van OpenAI is Perplexity AI, waarvan de AI-chatbot hoge ogen gooit als zoekmachine. Perplexity wordt gesteund door Jeff Bezos, de stichter van Amazon, en door de chipgigant Nvidia.

Advertentie

De samenwerking met uitgevers zal van groot belang zijn. OpenAI en partner Microsoft zijn in een proces verwikkeld met de krant The New York Times, die hen beschuldigt van het schenden van het auteursrecht op nieuwsverhalen. Perplexity AI wordt geconfronteerd met juridische stappen van uitgevers zoals Wired, Forbes en Condé Nast.

Pizza

Tijdens de bekendmaking van de kwartaalresultaten eerder deze week brak Alphabet-topman Sundar Pichai een lans voor de AI-samenvattingen van zoekresultaten. Die hadden kritiek gekregen omdat er soms bizarre fouten in staan, zoals de aanbeveling om lijm aan te brengen op pizza. Volgens Pichai heeft de functie bij Google veel succes bij jongere gebruikers en doen ook advertenties boven en onder de samenvattingen het goed. In de EU zijn de Google-samenvattingen nog niet te bekijken.

Advertentie
Gesponsorde inhoud