Advertentie

Geen nieuws meer op Facebook en Instagram in Canada

De Canadese premier Justin Trudeau zegt niet te wijken voor de pesterijen van de bigtechbedrijven. ©Photo News

Een nieuwe Canadese wet zet kwaad bloed bij techbedrijven als de Facebook-moeder Meta en de Google-moeder Alphabet.

Canadese gebruikers van Facebook en Instagram krijgen niet langer toegang tot nieuwsberichten. Dat heeft het moederbedrijf Meta aangekondigd. De aanleiding is een wet die donderdag werd goedgekeurd in het Canadese parlement en die over zes maanden van kracht wordt.

De Online News Act verplicht platformen als Meta en Google commerciële deals te sluiten met nieuwsorganisaties en die te betalen voor hun inhoud. Ook Google liet weten daar niet mee gediend te zijn. Het bedrijf overweegt in zijn zoekfunctie bepaalde nieuwsinfo te weren.

Advertentie

Meta noemt de wetgeving 'gebrekkig' en klaagt aan dat ze geen rekening houdt met hoe socialemediaplatformen werken. 'Een wettelijk kader dat ons dwingt te betalen voor links of inhoud die we niet plaatsen, en die niet de reden zijn dat de overgrote meerderheid van de mensen onze platformen gebruikt, is niet duurzaam en ook niet werkbaar', zei een woordvoerder tegen Reuters.

Het bedrijf wil nog voor de wet van kracht wordt de toegang tot nieuws beperken, al zegt het voorlopig niet wanneer precies. Het beklemtoont wel dat Canadezen Facebook en Instagram kunnen blijven gebruiken voor andere functies.

Naar Australisch voorbeeld

Meta is in Canada niet aan zijn proefstuk toe. Eerder blokkeerde het in Australië ook al de toegang tot nieuwsberichten op Facebook, nadat de Australische regering een gelijkaardige wetgeving had aangenomen. Die blokkade werd pas opgegeven nadat de regering de wet had aangepast.

Als de regering het niet tegen techreuzen kan opnemen voor de Canadezen, wie dan wel?

Pablo Rodriguez
Canadees minister

De Canadese premier Justin Trudeau liet weten dat hij niet van plan is te wijken voor wat hij 'pesttactieken' van de bigtechbedrijven noemde. 'Dat zal niet werken', zei hij. Volgens Trudeau is de wet broodnodig om de mediasector boven water te houden. Hij ziet ze als een financiële reddingslijn, die het verlies van advertentie-inkomsten naar digitale spelers moet compenseren. Volgens een onafhankelijk onderzoek zouden mediaorganisaties jaarlijks 230 miljoen euro extra kunnen opstrijken.

Ook bevoegd minister Pablo Rodriguez liet weten dat gesprekken met Alphabet en Meta gepland staan, maar dat de regering vast van plan is door te zetten met de wet. 'Als de regering het niet tegen techreuzen kan opnemen voor de Canadezen, wie dan wel', zei hij.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud