Advertentie

Facebook schorst nog een databedrijf

Mark Zuckerberg, de CEO en oprichter van Facebook, beantwoordt deze week vragen van Amerikaanse Congresleden ©AFP

Na Cambridge Analytica schorst Facebook ook het databedrijf CubeYou omdat het onder valse voorwendselen data van gebruikers verzamelt en gebruikt voor marketingdoeleinden.

CubeYou slorpte data van Facebook-gebruikers op via online spelletjes. Hoewel het zegt dat het die gegevens enkel vergaart voor niet-commerciële academische doeleinden, speelde de Amerikaanse firma de data toch door naar marketingbedrijven. Facebook schorst het bedrijf na een bericht op de Amerikaanse zakenzender CNBC.

'Dit zijn ernstige beweringen en we hebben CubeYou geschorst op Facebook terwijl een onderzoek loopt. Als ze weigeren mee te werken of als ze onze audit niet doorstaan, dan zullen hun applicaties verbannen worden van Facebook', zei het bedrijf in een mededeling.

Advertentie

Congres

Het verhaal van CubeYou klinkt heel gelijkaardig aan dat van Cambridge Analytica, het Britse databedrijf dat Facebook vorige maand van zijn platform bande. De onthullingen over Cambridge Analytica stortten Facebook in de grootste crisis in zijn bestaan. Het bedrijf moet volop in het defensief en voerde al meerdere maatregelen door in een poging het vertrouwen te herstellen in de manier waarop het omgaat met de privacy van zijn gebruikers. 

Mark Zuckerberg, de oprichter en CEO van Facebook, verschijnt dinsdag en woensdag zelfs voor het Amerikaanse Congres om vragen te beantwoorden van politici over zijn bedrijf. Intussen gingen al miljarden aan beurswaarde verloren. 

Maandag

Facebook biechtte op dat uiteindelijk 87 miljoen mensen zijn getroffen door het datamisbruik van Cambridge Analytica. Hun gegevens werden zonder hun medeweten ingezet voor politieke campagnes. Onder hen zijn ook maximaal 61.000 Belgen. In de loop van maandag zouden zij via Facebook een melding moeten krijgen die hen op de hoogte brengt van een eventuele schending van hun privacy.

Het nieuws rond CubeYou geeft aan dat het schandaal met Cambridge Analytica, zoals experts al veel langer vermoedden, geen geïsoleerd geval is. De kans bestaat dat nog meer in data-analyse gespecialiseerde bedrijven op gelijkaarde manieren te werk gaan. Het is in elk geval opmerkelijk dat Facebook ook nu weer moet reageren op berichten in de media. Dat lijkt erop te wijzen dat het bedrijf achter de feiten aan holt.

Advertentie
Gesponsorde inhoud