Advertentie

Facebook-hack treft 50 miljoen gebruikers

Het aandeel van Facebook dook omlaag na het nieuws over de hacking. ©REUTERS

Onbekende hackers hebben het sociale netwerk andermaal grote imagoschade toegebracht.

Facebook heeft vrijdag bekendgemaakt dat hackers deze week het sociale netwerk aangevallen hebben, waarbij de gegevens van zeker 50 miljoen gebruikers mogelijk gestolen werden. Samen met nog eens 40 miljoen andere gebruikers moeten ze hun inloggegevens aanpassen. Facebook telt wereldwijd ruim 2 miljard gebruikers.

Op Wall Street noteert het aandeel Facebook bijgevolg tot ruim 3 procent lager.

Advertentie

De hackers maakten gebruik van een fout in de code van de 'View As'-functie. Daarmee kunnen Facebook-gebruikers zien hoe hun profiel er voor anderen uitziet. Die functie is tijdelijk uitgeschakeld.

In een communiqué zegt het bedrijf niet te weten wie de hackers zijn, noch vanwaar de cyberaanval uitgevoerd werd. Ook de exacte omvang van de hack is nog onduidelijk.

'Aangezien we nog maar pas ons onderzoek gestart hebben, moet we nog vaststellen of deze accounts misbruikt werden, en of er toegang tot informatie gevonden werd', aldus Facebook.

Zoveelste imagoschade

Voor het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg is dit de zoveelste imagoschade, die grote vraagtekens zet achter hoe Facebook omgaat met de enorme hoeveelheid gegevens van zijn gebruikers.

Facebook moest de voorbije twee jaar zwaar door het stof omdat onder meer Rusland fake news verspreidde via het netwerk in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.

Tijdens die campagne kon het Britse databedrijf Cambridge Analytica ook de gegevens van tientallen miljoenen Facebook-gebruikers bemachtigen voor politieke doeleinden.

Advertentie

Moeilijk huwelijk

Deze week stapten ook de twee grondleggers van Instagram op, de razend populaire fotodeelapp die in 2012 overgenomen werd door Facebook. Onoverkomelijke meningsverschillen met Zuckerberg liggen mogelijk aan de basis van hun ontslag. 

Het voorbije jaar stapten ook al de twee oprichters van Whatsapp op, de grootste berichtenapp ter wereld die in 2014 gekocht werd door Facebook. Ook zij hadden een erg moeilijk huwelijk met de Facebook-top, onder meer over het gebruik van Whatsapp-data om adverteerders binnen te halen.

Advertentie
Gesponsorde inhoud