Britten betichten Google van concurrentieverstoring in reclamemarkt
De Britse concurrentiewaakhond zegt dat het digitalemediabedrijf Google zijn dominante positie in digitale reclame heeft misbruikt om de concurrentie in te perken.
Volgens de Competition and Markets Authority (CMA) bevoordeelt Google systematisch het gebruik van AdX, zijn eigen systeem om advertenties toe te wijzen aan websites. Andere spelers in die zogenaamde ad-techmarkt komen daardoor moeilijker aan de bak. Duizenden Britse uitgevers en adverteerders betalen daardoor mogelijk te veel voor het plaatsen van advertenties.
Google betwist het standpunt van de CMA en zegt dat die gestoeld is op ‘gebrekkige interpretaties van de ad-techsector’.
Eerder openden ook het Amerikaanse ministerie van Justitie en de Europese Commissie onderzoeken naar mogelijk concurrentiebelemmerende activiteiten van Google in advertentietechnologie. In juni 2023 zeiden Europese regelgevers dat Google mogelijk een deel van zijn ad-techactiviteiten moet verkopen om de bezwaren weg te nemen.
Volgens de voorlopige conclusies van de CMA zijn de concurrentieverstorende praktijken al zeker sinds 2015 aan de gang. De toezichthouder kan een boete opleggen van maximaal 10 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf, waarbij het bedrag afhankelijk is van de ernst van de inbreuk.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Kerstakkoord bij Volkswagen: 35.000 jobs weg, autoproductie stopt in twee fabrieken