Alphabet schiet 10 procent hoger na sterke cijfers en aandelensplit
De moeder van de zoekgigant Google klopte de analistenverwachtingen dankzij een sterke verkoop van advertenties. Er komt bovendien een 20-voor-1-aandelensplit.
Het aandeel van Alphabet opent met een winst van liefst 10 procent tot een recordkoers van boven 3.000 dollar na de resultaten van gisterenavond.
De omzet voor het vierde kwartaal van Alphabet steeg met 32 procent naar 75,3 miljard dollar (66,8 miljard euro), tegenover 56,90 miljard een jaar eerder. De resultaten liggen een stuk boven de 72,2 miljard dollar die Wall Street had verwacht.
Door de sterke toename van online winkelen zaten ook de internetadvertenties, de cloud- en de hardwarebusiness van het bedrijf in de lift. In het vierde kwartaal stegen de advertentie-inkomsten met 32,5 procent tot 61,2 miljard dollar terwijl Wall Street gemiddeld rekende op 57,1 miljard dollar. 'Het was een heel sterk kwartaal voor advertenties', zei CEO Sundar Pichai tijdens de conference call.
Het was een heel sterk kwartaal voor advertenties.
De kwartaalwinst van Alphabet bedroeg 20,6 miljard dollar, een stijging met bijna 40 procent tot 30,69 dollar per aandeel en dik een tiende meer dan de verwachting van 27,56 dollar per aandeel. Het is het vierde kwartaal op rij dat het bedrijf een recordwinst boekt. Het winstcijfer wordt aangedikt door niet-gerealiseerde winsten op investeringen in start-ups. Alphabet profiteerde ook van het verlengen van de levensduur van servers en netwerkapparatuur.
Voor het hele jaar 2021 ging de winst niet minder dan 89 procent hoger tot 76 miljard dollar en de omzet dikte 41 procent aan. De totale kosten stegen 27 procent tot 178,9 miljard dollar nu het bedrijf terug volop aanwerft en bouwt. Licenties voor YouTube en het uitbreiden van datacenters leidden ook tot hogere kosten. Het bedrijf nam bijna 6.500 mensen in dienst tijdens het vierde kwartaal. Ook dit jaar zullen de aanwervingen in de lift zitten.
Dat alles neemt niet weg dat Alphabet het voorbije jaar zijn cashvoorraad optrok met bijna 3 miljard dollar tot 139,6 miljard dollar.
Om de verhandelbaarheid van het aandeel te vergroten, wil Alphabet overgaan tot een splitsing in twintig, als de aandeelhouders dat goedkeuren. De splitsing zou dan ingaan in juli.
We blijven agressief investeren in cloud gelet op de grote marktopportuniteit die we zien.
Google Cloud, dat het nummer drie is in die sector, na Amazon en Microsoft, zag de inkomsten stijgen met 45 procent tot 5,5 miljard dollar, iets boven de verwachting van 5,4 miljard dollar. Financieel directeur Ruth Porat zei dat het operationeel verlies van de cloudafdeling en de operationale marge vorig jaar verbeterden. 'We blijven agressief investeren in cloud gelet op de grote marktopportuniteit die we zien.'
De hardwaredivisie behaalde een recordverkoop voor de Pixel-smartphones, ondanks de problemen met de aanlevering van componenten.
E-commerce
Het is al het derde kwartaal op rij dat Alphabet uitpakt met een recordomzet. De zoekmachine, de e-maildiensten en de streaming- en muziekdienst YouTube trokken extra adverteerders aan, dankzij de explosie van het online winkelen en het telewerk tijdens de pandemie. Google haalt meer inkomsten uit internetadvertenties dan welk ander bedrijf dan ook.
Google investeerde zwaar in e-commerce en trok meer handelaren aan om gebruik te maken van zijn diensten en te adverteren. Tijdens het vierde kwartaal lanceerde YouTube een nieuw winkelinitiatief met een aantal jonge influencers. De kijkcijfers van de videodienst blijven stijgen, met name op televisieschermen.
Vorig jaar steeg het aantal YouTube-kanalen dat minstens 10.000 dollar aan inkomsten genereerde met meer dan 40 procent.
YouTube is goed voor dagelijks 15 miljard views wereldwijd. 'Meer mensen dan ooit creëren video's', stelde Pichai vast. 'Vorig jaar steeg het aantal YouTube-kanalen dat minstens 10.000 dollar aan inkomsten genereerde met meer dan 40 procent.' Het 'shorts'-formaat kent succes, het laat toe video's te maken die niet langer duren dan zestig seconden.
Alphabet ziet een sterke stijging in het gebruik van YouTube op nieuwe terreinen inzake podcasts, gaming, leren en sport. Het bedrijf bekijkt hoe het daar beter kan op inspelen. Ook gaat heel wat aandacht naar het feit dat meer gebruikers YouTube op hun televisietoestel gebruiken.
AI en blockchain
'Investeringen in artificiële intelligentie zijn cruciaal', zei Pichai. Hij kondigde aan dat digitale assistenten verder zullen worden verbeterd. Vooruitgang in artificiële intelligentie is ook een goede zaak voor de advertentiebusiness.
Pichai begon zijn presentatie met te herinneren aan de missie van zijn bedrijf, het wereldwijd ontsluiten van informatie. Diensten zoals de zoekmachine, de digitale kaarten en YouTube zijn daarbij van het grootste belang.
We kijken zeker naar blockchain, het is zo'n interessante en krachtige technologie met brede toepassingen.
Het bedrijf voert dit jaar de kapitaaluitgaven verder op. Ook kijkt het naar de blockchain en wil het daar waarde toevoegen. Sundar Pichai sprak er zich voor een van de eerste keren over uit. 'Op web3 kijken we zeker naar de blockchain', aldus de topman. Web3 staat voor een decentrale benadering van het internet en wordt nogal eens in tegenstelling gezien met grote technologiebedrijven zoals Alphabet. Toch noemt Pichai blockchain 'een interessante en krachtige technologie met brede toepassingen.' Pichai ging verder: 'Als bedrijf kijken we hoe we kunnen bijdragen tot het ecosysteem en waarde toevoegen. ' Hij gaf het voorbeeld van zijn cloudteam dat kijkt hoe ze klanten kunnen steunen bij het bouwen en aanbieden van nieuwe producten op blockchainplatforms.
Het aandeel steeg tijdens de nabeurshandel met 8,86 procent. Ook de aandelen van Meta, Twitter en Snap stegen in reactie op de sterke resultaten van hun sectorgenoot.
Regelgeving
Een van de grootste uitdagingen voor het bedrijf zijn de talrijke lopende geschillen waarbij Alphabet of onderdelen van het bedrijf worden beschuldigd van anticoncurrentieel gedrag op de advertentiemarkt en in de appwinkel. Google is daar niet helemaal ongevoelig voor en verlaagde vorig jaar de commissies in de appwinkel.
Tijdens de conference call zei Pichai dat er inzake Amerikaanse regelgeving brede overeenstemming bestaat over zaken zoals privacy en regels over kinderen. De wetsvoorstellen die nu voorliggen in het Congres evenwel gaan daar volgens hem niet over en zouden integendeel slecht zijn voor privacy en Amerikaanse bedrijven aanpakken en geen internationale. Ze zouden slecht zijn voor de consumenten en voor kleine ondernemingen.
Meest gelezen
- 1 De Tijdcapsule | Onderwijsspecialist Wouter Duyck: 'Halveer de uitkering van wie gezond is en niet wil werken'
- 2 De Wever legt lat half zo laag voor fiscale hervorming
- 3 Biofarmabedrijf Galapagos splitst zich in twee en schrapt 200 banen in Mechelen
- 4 Overheid en notarissen kijken register met bankrekeningen meer dan 250.000 keer in
- 5 Keytrade Bank maakt kleine beursorders goedkoper, en grote duurder