Advertentie

Facebook rekent op AI om vertrouwen te herstellen

Artificiële intelligentie is volgens Facebook het krachtigste middel om onze gemeenschap te beschermen. ©AFP

Artificiële intelligentie (AI) zal Facebook beter maken, belooft de socialemediareus. Uw Instagram-foto’s spelen daarin een centrale rol.

De grote jaarlijkse F8-conferentie van Facebook in Californië die woensdag aan haar tweede dag toe was, draait grotendeels rond het herstel van het vertrouwen dat sinds een rist schandalen zoek is. Daarbij moet artificiële intelligentie helpen. Elk groot technologiebedrijf heeft daar al even de mond vol over, maar bij Facebook ligt de nadruk sterk op hoe de technologie het sociale medium mee moet opkuisen.

Krachtig

‘Met onze groei kwamen nieuwe uitdagingen’, zei chief technology officer Mike Schroepfer in San Jose. ‘En artificiële intelligentie is het krachtigste middel dat we hebben om onze gemeenschap te beschermen op deze enorme schaal. We kunnen nu proactief ongewenste informatie zoals spam en haatpraat van Facebook houden, zonder dat een mens het moet rapporteren.’

Advertentie

We kunnen nu proactief ongewenste informatie zoals spam en haatpraat van Facebook houden, zonder dat een mens het moet rapporteren.

Mike Schroepfer
technologiedirecteur facebook

Facebook haalde zo in het eerste kwartaal 2 miljoen voorbeelden van extremistische propaganda weg, waarvan 99 procent voor een gebruiker het zag.

Die defensieve toon staat in contrast met dezelfde conferentie vorig jaar, toen Facebook vol ambitie vooruit keek en hyperfuturistische technologie uit de doeken deed om gedachten te lezen en om via huidsensoren te ‘horen’.

Voor dit jaar was de onthulling gepland van een slimme luidspreker, maar Facebook stelde dat uit omdat de timing er niet ideaal voor is. In de plaats praatte Facebook over ethiek en over hoe de AI die centraal door zijn systeem loopt ‘net zo verantwoordelijk getraind moet worden zoals we onze kinderen opvoeden’.

Advertentie

Hoe werkt het?

Facebook steunt op de gigantische hoeveelheden tekst en beeld die zijn gebruikers creëren en delen. Met die data voedt het zijn systeem, zodat de algoritmes steeds beter gewenste inhoud (foto’s van een zonsondergang) van ongewenste (geweld) kunnen onderscheiden.

Advertentie

Om beter beelden te herkennen, gebruikt het 3,5 miljard foto’s van Instagram die door gebruikers van een hashtag werden voorzien. Dankzij die voorraad zette Facebook een record neer qua accuraatheid voor het automatisch herkennen van foto’s: het identificeert nu meer dan 85 procent correct.

Menselijke controle

Tekst herkennen is complexer, gaf Schroepfer toe. Voor taal is menselijke controle nog altijd nodig, want de context is moeilijk. Als iemand bij een foto de tekst ‘Look at this pig!’ plaatst, kan dat een ludiek onderschrift zijn als het om een foto van een biggetje gaat, maar ook haatpraat bij een andere foto.

Maar Facebook zegt dat het ook goede resultaten boekt met taalherkenning. Het kan herkennen wanneer iemand suïcidale teksten plaatst en proactief hulpdiensten alarmeren.

In zijn hoorzittingen voor het Congres haalde topman Mark Zuckerberg al aan dat AI de oplossing voor Facebook is. Het sociale medium heeft duizenden menselijke moderatoren in dienst die inhoud screenen, maar dat hoopt het hoe langer hoe meer te automatiseren. De vele programmeurs in het publiek gisteren werden uitgenodigd om daaraan mee te werken.

Die doelgroep is levensbelangrijk voor Facebook. Op de conferentievloer valt alvast op dat het vertrouwen overeind blijft. ‘Ze willen graag praten over concrete toepassingen die hun platform verbeteren’, zegt een programmeur die een bot ontwikkelde om via de Messenger-app te shoppen. ‘Ze klinken wat bescheidener, en dat is wellicht goed. Ik vind niet dat ze plots een toxisch bedrijf zijn geworden of zo.’

Advertentie
Gesponsorde inhoud