Twitter gaat onder de lat
Het sociaal netwerk Twitter maakte voor het vierde kwartaal resultaten bekend die onder de verwachtingen liggen. De doelstellingen blijven echter onveranderd en het bedrijf koopt voor 4 miljard dollar eigen aandelen in.
Het is het eerste kwartaalverslag onder de nieuwe CEO van Twitter , Parag Agrawal, die de vroegere chef technologie was. Stichter Jack Dorsey stapte in november op om te focussen op het betaaltechnologiebedrijf Block en de bitcoin. 'In mijn eerste tien weken lag mijn focus op snellere beslissingsprocessen', zei Agrawal. 'Er is veel vertrouwen in onze strategie. We verbeteren de focus en de uitvoering.'
De winst per aandeel kwam uit op 0,33 dollar tegenover een verwachting van 0,35 dollar. Ook de omzet bleef wat onder de verwachtingen, met voor het vierde kwartaal een stijging met 22 procent naar 1,57 miljard dollar tegenover de verwachte 1,58 miljard. De advertentie-inkomsten stegen met 22 procent naar 1,41 miljard dollar. Analisten hadden op 1,43 miljard gerekend.
Er is veel vertrouwen in onze strategie. We verbeteren de focus en de uitvoering.
Het aantal 'monetiseerbare dagelijkse actieve gebruikers' steeg met 13 procent naar 217 miljoen, iets onder de verwachting van 218,5 miljoen. Financieel directeur Ned Segal blijft bij de eerder bekendgemaakte doelstellingen van 315 miljoen dagelijkse actieve gebruikers in 2023 en minstens 7,5 miljard dollar omzet.
Voor het eerste kwartaal van dit jaar verwacht het bedrijf een omzet tussen 1,17 en 1,27 miljard dollar. Analisten mikten op 1,26 miljard. Voor het hele jaar wordt op een goede 20 procent omzetgroei gemikt.
Twitter kondigde een aandeleninkoopprogramma van 4 miljard dollar aan bovenop de 2 miljard die in 2020 werd goedgekeurd.
Audiochatrooms
Twitter probeert met audiochatrooms en nieuwsbrieven nieuwe gebruikers aan te trekken. Segal zei in een interview met het persbureau Reuters dat de groei van het aantal gebruikers in lijn ligt met wat het bedrijf had verwacht.
Meta zei bij de bekendmaking van de kwartaalresultaten dat het bedrijf leed onder privacyveranderingen bij Apple. Gebruikers van iOS moeten nu expliciet toelaten gevolgd te worden in hun internetgebruik, waardoor er minder data zijn voor gerichte advertentiecampagnes.
Twitter had eerder al laten weten dat de impact van de veranderingen bij Apple beperkt zouden zijn in het vierde kwartaal. Segal zei wel dat de impact kan toenemen, maar dat het bedrijf de gevolgen probeert te milderen. Twitter is nu vooral afhankelijk van merkadvertenties, maar wil focussen op lucratievere advertenties die de consument rechtstreeks tot kopen aanzetten.
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Fabien Pinckaers, de man achter miljardenbedrijf Odoo: ‘Ons grote geluk is dat de concurrentie shit is’
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 De Croo en De Wever schuiven hete aardappel van budget ziekteverzekering naar elkaar door
- 5 Belgische olie-invoer spekt Russische oorlogskas en Poetins paleis