Advertentie

De Tijd wint twee Belfius Persprijzen

©Nicolas Becquet

De Tijd heeft twee Belfius Persprijzen in de wacht gesleept. Het onderzoek naar de geheime prijsafspraken van Bpost en co. won in de categorie ‘Financieel & economisch’, terwijl de digitale gids ‘Mastermind’ bekroond werd in de categorie ‘Digital & interactive’.

De Tijd-journalist Piet Depuydt en Nicolas Keszei van zusterkrant L’Echo hebben in de categorie ‘Financieel & economisch’ de Belfius Persprijs gewonnen voor ‘De geheime afspraken van Bpost en co.’. Daarin wordt onderzocht hoe Bpost, de uitgevers DPG Media en Mediahuis, en de krantendistributeur PPP te werk gingen om het postbedrijf als enige het contract voor de krantenbedeling te laten binnenhalen.

Deze bijdrage had een grote nieuwswaarde en bracht een maatschappelijk debat op gang.

Jury Belfius Persprijzen
over ‘De geheime afspraken van Bpost en co.’

‘Een ontluisterende analyse over de bedrijfscultuur in de achterkamers bij Bpost en een aantal mediabedrijven’, zegt de jury. ‘Deze bijdrage had een grote nieuwswaarde en bracht een maatschappelijk debat op gang.’

Advertentie

In de categorie ‘Digital & interactive’ winnen Stephanie De Smedt, Thomas Roelens, Filip Ysenbaert en Anja Otte de Belfius Persprijs voor ‘Mastermind’, een digitale gids waarmee je in negen stappen kan ontdekken hoe je je brein kan trainen om genialer te denken.

‘Een bijdrage die in het oog springt door haar originaliteit, format en visualisatie, waarbij de lezer aan de knoppen zit’, looft de jury. ‘De journalisten brengen het thema, met name hoe we nieuwe ideeën bedenken, op een heel aantrekkelijke en interactieve manier.’

Vijf nominaties

De Tijd had alles samen vijf nominaties in de wacht gesleept. ‘De schaduwkant van Plopsa, het paradepaardje van Studio 100’ van Sarah Lamote was genomineerd in de categorie ‘Print & web’ en het ‘Cyprus Confidential’-onderzoek van Lars Bové en collega’s van Knack en Le Soir maakte kans in de categorie ‘Financieel & economisch’. Tot slot was onze dagelijkse podcast ‘De 7’ in de running in de categorie ‘Radio & podcast’.

De andere Nederlandstalige winnaars zijn Humo met ‘Achter de schermen van website ’t Scheldt’, HLN.be met de podcast ‘Kinderen van de kerk’ en VRT Canvas met de reeks ‘Godvergeten’ over misbruik in de kerk. In de categorie ‘Jong Belgisch Talent’ won eveneens VRT Canvas met de documentaire ‘Eunice Street’.

Aan Franstalige kant won L’Echo eveneens twee Belfius Persprijzen in de categorieën ‘Digital & interactive’ en in ‘Financière & économique’.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud