Advertentie

Het tv-seizoen waarin uitgestelde kijkers voor het eerst echt graag gezien worden

Sporza-gezicht Aster Nzeyimana krijgt een bredere rol op het scherm. ©Photo News

Met commercieel het belangrijkste televisieseizoen voor de deur worden de grote kanonnen op de Vlaamse tv-zenders weer van stal gehaald. Anders dan in de voorgaande jaren wordt deze keer ook verdiend aan kijkers die lineair kijken links laten liggen.

De zomer loopt ten einde, dus valt er straks weer wat te beleven op de Vlaamse televisieschermen. Zowel de DPG Media-zenderfamilie VTM, de SBS-zenders Play als de openbare omroep VRT deden de voorbije dagen hun plannen uit de doeken voor het najaar - commercieel het belangrijkste tv-seizoen.

De VTM-zenders zetten als vanouds zwaar in op lokaal familie-entertainment - genre 'The Voice van Vlaanderen' of het nieuwe 'Het jachtseizoen', waarbij vluchtende BV's worden opgejaagd. Op de Play-zenders moet de 'Allerslimste mens ter wereld' opnieuw de massa lokken, terwijl Studio 100-baas Gert Verhulst de pittige opdracht krijgt om in de vroege avond een actuatalkshow in goede banen te leiden.

Advertentie

Die kleppers moeten de concurrentie aangaan met een meer naar entertainment lonkende VRT, waar sportanker Aster Nzeyimana een groots opgezette dansshow mag presenteren ('The Greatest Dancer van Vlaanderen') en Niels Destadsbader mensen uit de kleren doet gaan voor een publiek ('For One Night Only').

De essentie
  • De drie grote zendergroepen - DPG Media, SBS en VRT - hebben de voorbije dagen hun najaarsplannen uit de doeken gedaan.
  • Hoewel de concurrentie opnieuw op het scherpst van de snee zal worden gevoerd, is de achterliggende context anders dan in de voorbije jaren.
  • Terwijl commerciële zenders lang worstelden met uitgesteld kijken en het bijhorende doorspoelen van reclame, krijgen ook uitgestelde kijkers vandaag verplicht reclame te zien. Daardoor kunnen zenders met een geruster gemoed investeren in alle vormen van kijken.

Hoewel de concurrenten elkaar zoals steeds op het scherpst van de snee zullen bekampen, gebeurt dat dit tv-seizoen tegen een rustiger financiële achtergrond dan in de jongste jaren. De opkomst van 'het nieuwe kijken' - lees: uitgesteld, waarbij reclame wordt doorgespoeld - deed de voorbije jaren het tv-model in zijn voegen kraken. De zenders moesten op zoek naar manieren om ook geld te verdienen aan een kijker die steeds minder het voorgeschotelde menu volgt.

De tijd van het traditionele tv-kijken is voorbij.

Annick Bongers
Programmadirecteur SBS

Maar dat vraagstuk lijkt opgelost. De tv-groepen en operatoren sloten vorig jaar een pact om reclame niet langer doorspoelbaar te maken. Ook wie later op de dag, week of maand kijkt naar een programma, via eender welk kanaal, krijgt nu ten minste een vorm van reclame te zien.

Advertentie

Nonkels

Het maakt dat de commerciële zenders vandaag uitpakken met cijfers waar ze vroeger om zouden huilen. Play-programmadirecteur Annick Bongers stelde vorige week trots dat de fictiereeks 'Nonkels' live maar 150.000 kijkers haalde, maar tegen het einde van de week richting 1 miljoen ging. Geen probleem in de nieuwe context.

Bongers verklaarde lineair kijken zelfs onomwonden dood. '70 procent van ons publiek kijkt uitgesteld. De tijd van het traditionele televisiekijken is voorbij.' Omdat kijkers toch vinden waarnaar ze op zoek zijn, willen de Play-zenders niet te veel moeite meer steken in strategisch puzzelen, aldus Bongers.

Beleving

Als we kijkers straffe content én een goede gebruikservaring bieden, zullen onze programma's sowieso bekeken worden.

Dirk Lodewyckx
Directeur tv, radio & streaming DPG Media

Bij VTM willen ze zo ver niet gaan. 'Op VTM kijkt 60 procent van het publiek nog live', zei Dirk Lodewyckx, directeur tv, streaming en radio bij DPG Media in de marge van de najaarspresentatie van de VTM-zenders. Volgens hem blijven zijn zenders daarom investeren in zowel het lineaire als in on demand. 'Wij volgen de kijker. Dat hebben we gedaan door te pionieren met ons eigen online platform VTM Go, waarmee we over 100 miljoen views zitten. Maar de kijker vindt ook de livebeleving en met verschillende generaties voor de buis zitten duidelijk nog belangrijk.'

Maar anders dan vroeger is dat livekijken niet zozeer meer een financiële noodzaak. Dat maakt het leven van tv-makers aangenamer. Lodewyckx: 'Kijk, wij hebben in 2019 al gezegd: als we de kijker straffe content én een goede gebruikservaring geven, worden onze programma's sowieso bekeken. Het heeft even geduurd voor daar een sluitend model tegenover stond, maar nu is het er. En dat is maar fair ook. There's no such thing as a free lunch.'

Hybride

De VRT leeft niet (enkel) van reclame, maar ook de openbare omroep hinkte de voorbije jaren op de twee benen van lineair en on demand. 'Soms heb ik het gevoel dat ik een nieuw huis aan het bouwen ben met de stenen van het huis waar ik nog in woon', drukte het Eén-nethoofd het een jaar geleden uit.

Ook de VRT lijkt zich steeds comfortabeler te voelen in de nieuwe realiteit. Ze lijkt te landen op een hybride model, waarbij klassieke zendschema's hand in hand gaan met het steeds belangrijkere online platform VRT MAX - vanaf maandag de nieuwe naam van VRT NU.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
In Tel Aviv wordt al maanden geprotesteerd om de gijzelaars vrij te krijgen.
Hamas en Israël gaan akkoord met vredesbestand in Gaza
Na wekenlange onderhandelingen zijn zowel Israël als Hamas bereid een vredesakkoord te sluiten. In ruil voor een gedeeltelijke terugtrekking van Israëlische troepen zal Hamas tientallen gijzelaars vrijlaten. De verkozen Amerikaanse president Trump klopt zich op de borst met de overeenkomst.
Gesponsorde inhoud