Advertentie

Facebook en Instagram maken Europese reclame ‘minder gepersonaliseerd’

Alle Europese gebruikers van Meta zullen de mogelijkheid krijgen om een ‘minder gepersonaliseerde’ optie voor reclame te activeren. ©REUTERS

Gebruikers in de Europese Unie krijgen van Facebook en Instagram de optie om hun reclameboodschappen minder gepersonaliseerd te maken. Het moederbedrijf Meta komt zo tegemoet aan de druk van regelgevers.

Meta deelde de wijzigingen dinsdag mee op zijn website. ‘We voeren deze belangrijke wijzigingen door als reactie op de vraag van EU-regelgevers, ook al gaat de feedback verder dan wat wettelijk vereist is’, schrijft het.

Alle Europese gebruikers zullen de mogelijkheid krijgen om een ‘minder gepersonaliseerde’ optie voor reclame te activeren. In die optie ‘zullen we aanzienlijk minder gegevens gebruiken om advertenties weer te geven, dus advertenties kunnen minder relevant zijn voor de interesses van een persoon’, aldus Meta.

Advertentie

Het internetbedrijf gaat ook de prijs van zijn advertentievrije diensten ‘aanzienlijk’ verlagen. Voor webtoegang zakt de prijs van 9,99 naar 5,99 euro per maand, voor de mobiele app van 12,99 naar 7,99 euro. Voor extra accounts wordt respectievelijk 4 en 5 euro extra aangerekend.

Niet op vraag van EU

We doen dit alleen omdat de overheid het vraagt en niet omdat gebruikers het zouden willen, voegt Meta eraan toe. ‘Studies tonen aan dat mensen en bedrijven de voorkeur geven aan gepersonaliseerde advertenties.' Een woordvoerder van de Europese Commissie zei in een reactie dat de maatregelen er komen op eigen initiatief van Meta en niet onder druk of op vraag van de EU.

De Commissie heeft meerdere procedures lopen tegen Meta wegens vermeende inbreuken op Europese regelgeving. Vorige maand nog oordeelde het hoogste gerechtshof dat Meta het gebruik van persoonlijke gegevens van Facebook voor gerichte advertenties moet beperken. Het is ‘voorbarig om te speculeren’ of de maatregelen van Meta volstaan om daaraan tegemoet te komen, aldus de Europese woordvoerder.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Iedereen een hoger diploma? 'Wat is er mis met een geweldige stielman?'
Omdat te weinig bso-leerlingen slagen in het hoger onderwijs, coacht de Karel de Grote Hogeschool vanaf dit schooljaar beroepsscholieren naar een bacheloropleiding. Maar is al dat verder studeren wel nodig nu de arbeidsmarkt smeekt om vakmensen? ‘We moeten af van het idee dat de enige weg naar succes via een diploma hoger onderwijs loopt.’
Gesponsorde inhoud