Advertentie

TWITTER | #troebel

©AFP

Twitter is een medium dat relatief weinig tijd vergt. 140 tekens neertikken is zo gebeurd. Dat zie je helaas aan de kwaliteit van het gros van de tweets. Maar een kwartaalrapport van het bedrijf doorploegen is heel wat tijdrovender.

Het elf jaar oude bedrijf - bekend van de blauwe vogel, de Amerikaanse president als mascotte en dubbel-CEO Jack Dorsey als baas - slaagt er maar niet in een rapport af te leveren dat eensluidend positief dan wel negatief is. Dat was ook gisteren het geval.

Advertentie

Bij sociale media zijn er twee belangrijke parameters voor groei: de MAU en de DAU, gebruikers die maandelijks een keertje actief zijn en zij die dagelijks door hun tijdlijn scrollen. Twitter wist het daar al te verknoeien door op te biechten dat het de maandelijks actieven in het verleden heeft overschat.

Per kwartaal telde Twitter 1 à 2 miljoen gebruikers mee als eigen gebruikers, terwijl die eigenlijk actief waren op externe apps die gebruikmaken van Twitter-functionaliteiten. Het aantal maandelijks actieven steeg dit kwartaal naar 330 miljoen, 4 procent meer dan vorig jaar. Maar eigenlijk is die vergelijking irrelevant, net door de getroebleerde cijfers.

-79%
Het nettoverlies van Twitter ging jaar op jaar met 79 procent naar omlaag.

De parameter van dagelijks actieven, DAU, is voor adverteerders ook een pak interessanter. Iemand die maar eenmaal per maand naar zijn tijdslijn kijkt, is even inert als een niet-gebruiker. Gelukkig stijgt het aantal dagelijks actieven, de meer verslaafde harde kern, met 14 procent jaar op jaar. Dat cijfer is niet vertekend door de telfouten. Het probleem is dat Twitter in die categorie geen enkel absoluut cijfer vrijgeeft, waardoor je in het ijle blijft over het belang ervan.

Het zou irrelevant kunnen zijn als Twitter veel geld kon wringen uit zijn gebruikers. Maar ook dat loopt niet lekker. De omzet klokt af op 590 miljoen dollar, 4 procent minder dan vorig jaar. De advertentie-inkomsten maken een smak: 8 procent minder jaar op jaar. Een deel van de problemen in de advertentiedivisie ligt bij de kostprijs per engagement - wat een adverteerder aan Twitter betaalt om de aandacht van een gebruiker te trekken. Die crasht jaar op jaar met 54 procent.

Dat heeft te maken met de videoadvertenties die automatisch in uw tijdslijn spelen. Na luttele seconden rekent Twitter er al een ‘engagement’ voor aan. Het doet het aantal interacties met advertenties pieken (+99 procent), maar veel levert dat niet op. Twitter kan wel meer rekenen op de inkomsten uit het in licentie geven van data: +22 procent naar 87 miljoen dollar. Bedrijven inzichten verkopen dankzij Twitter-data is een nieuwe omzetmotor.

Advertentie

Het aandeel Twitter schoot gisteren na de openingsbel 11 procent hoger. Waarom in godsnaam, vraagt u zich af na dit allemaal gelezen te hebben? Het nettoverlies, een vaste waarde op Twitters kwartaalrapport, zakte met 79 procent naar 21 miljoen dollar. Mogelijk is er in het vierde kwartaal zelfs nettowinst. Maar de grote vraag is of dat - gezien de getroebleerde operationele en omzetcijfers - duurzaam is.

Advertentie
Gesponsorde inhoud