De Lijn wordt afhankelijker van subsidies
De Lijn is er in 2019 niet in geslaagd minder afhankelijk te worden van haar overheidsdotatie. De kostendekkingsgraad, die weergeeft welk deel van de inkomsten de vervoersmaatschappij door de ticketverkoop zelf verwerft, daalde tot 20 procent, blijkt uit cijfers van De Lijn.
Dat betekent dat het bedrijf het overgrote deel, ongeveer 800 miljoen euro, van zijn financiering uit Vlaamse subsidies haalt.
De Lijn krikte haar kostendekkingsgraad op van 16 procent in 2014 naar 21 procent in 2018. Vorig jaar ging de politiek zeer gevoelige parameter voor het eerst achteruit.
De vervoersmaatschappij voldoet daarmee niet aan de eisen van de Vlaamse regering. ‘Sowieso blijft De Lijn verder een hogere kostendekkingsgraad realiseren en blijft kostenefficiëntie een permanente drijfveer’, schrijft het regeerakkoord uit 2019 voor.
Abonnementsprijzen
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) ligt niet wakker van de dalende cijfers. ‘In deze coronatijden zijn er bijzondere omstandigheden en bijzondere maatregelen: De Lijn is blijven rijden voor wie aangewezen is op het openbaar vervoer voor essentiële verplaatsingen. Het verhaal van de stijging van de kostendekkingsgraad is niet aan de orde.’
Een woordvoerster van De Lijn beklemtoont dat de dekkingsgraad niets zegt over de efficiëntie van het bedrijf. Dat percentage wordt immers bepaald door de hoogte van de rit- en abonnementsprijzen en door de keuze om zaken door de reiziger of door de overheid te laten financieren.
Meest gelezen
- 1 Wall Street maakt grootste sprong sinds 2008 na bocht van Trump
- 2 Terwijl de wereld in brand staat, heerst chaos in het Witte Huis
- 3 Waarom Trump de bocht nam: China en beleggers legden bom onder 'wereldwijd baken van stabiliteit'
- 4 Wall Street maakt grootste sprong sinds 2008 na bocht van Trump
- 5 Soepelere voorwaarde vervroegd pensioen levert maximaal 1 jaar winst op