Bpost zet rem op pakjesafhalingen
Door de enorme boom van de onlineverkoop sinds de coronacrisis vraagt Bpost klanten hun leveringen meer te spreiden.
Bpost kan de gigantische toestroom van pakjes amper aan. Het postbedrijf beperkt daarom het aantal pakjes dat klanten kunnen meegeven aan het Bpost-personeel.
Bpost haalde vrijdag geen vracht op bij Standaard Boekhandel. De boekenwinkelketen bracht daarop zelf pakjes naar het verdeelcentrum van Bpost. ‘Bij ons komt Bpost dit weekend geen pakjes ophalen’, zegt Wouter Torfs, de CEO van Schoenen Torfs. Doorheen de week haalt het postbedrijf maximaal 20.000 pakjes op.
We kregen de vraag zaterdag en zondag de helft minder pakjes aan te bieden.
De spreidingsmaatregelen zijn het gevolg van de enorme boom van de e-commerce. Door de coronamaatregelen bestellen de Belgen massaal pakjes online, wat Bpost onder druk zet. Het postbedrijf krijgt elke dag 'honderdduizenden' extra pakjes binnen, vergelijkbaar met de eindejaarsperiode.
'We weigeren geen enkele klant', beklemtoont Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. 'Maar we maken duidelijke afspraken, zodat de doorlooptijd haalbaar blijft.'
Coronataks
Toch ligt de maatregel gevoelig bij de winkelketens. Sinds Paasmaandag rekent Bpost professionele klanten 25 cent extra aan per geleverd pakje, net op het moment dat webshops de enige bron van inkomsten voor de gesloten winkelketens zijn. ‘Ik ga niemand met de vinger wijzen. Maar we hopen dat het volgende week weer in orde is', zegt Torfs.
Ook andere pakjesdiensten worstelen met de toevloed. 'Aan het begin van de week is het altijd druk, waardoor we het werk beter willen spreiden over de week. Op bepaalde dagen moeten we stop zeggen', klonk het eerder bij PostNL.
Concurrent DPD riep klanten op de pakjes beter te spreiden. 'Als een klant op maandag met 10.000 pakjes komt, en de rest van de week met 3.000, dan vragen we ons elke dag 4.000 pakjes te bezorgen. We moeten pieken vermijden.'
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Fabien Pinckaers, de man achter miljardenbedrijf Odoo: ‘Ons grote geluk is dat de concurrentie shit is’
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 De Croo en De Wever schuiven hete aardappel van budget ziekteverzekering naar elkaar door
- 5 Belgische olie-invoer spekt Russische oorlogskas en Poetins paleis