Advertentie

Google gaat all-in in assistentenoorlog

Reclame voor de virtuele assistent van Google op een monorail in Las Vegas. ©BELGA

‘Hey Google, wie maakt er op techhoogmis CES massaal veel reclame voor zijn digitale butler Assistant?’ ‘Dat is Google zelf.’

Van Pieter Haeck in Las Vegas

Wie deze week in Las Vegas toeft voor de jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES), kan amper ontsnappen aan de aanwezigheid van internetgigant Google. Het bedrijf kocht advertenties op de gigantische video-billboards langs de ‘Strip’. Maar het meest in het oog springend is toch Googles make-over van de Las Vegas Monorail, die de ettelijke casino’s en hotels langs de Strip met elkaar verbindt. Op de zijkant van de rijtuigen staat in gigantische letters ‘Hey Google’.

Advertentie
43,6 miljoen
Slimme luidsprekers
De sector van de consumentenelektronica gaat ervan uit dat er in 2018 43,6 miljoen slimme luidsprekers over de toonbank gaan in de Verenigde Staten.

‘Hey Google’ is het ‘wake word’ voor de digitale butler Google Assistant. Met die woorden maakt u de slimme assistent ‘wakker’, waarna u hem kan vragen de thermostaat een graadje lager te zetten of uw favoriete album op muziekstreamdienst Spotify af te spelen. De Google Assistant werkt via artificiële intelligentie: het algoritme is in staat uw vraag te begrijpen en actie te ondernemen.

Met de marketingpush wil Google verhinderen dat in Vegas al te veel aandacht gaat naar rivaal Amazon, wiens slimme assistent ‘Alexa’ heet. Op de vorige editie van CES was Alexa ongeveer overal. Nu wil Google het laken naar zich toe trekken. Het primaire front van de strijd tussen de twee internetgiganten zijn hun slimme luidsprekers: de Google Home en Amazons Echo.

De markt van de slimme luidsprekers groeit nog explosief, zo verwacht de CTA, de Amerikaanse vakorganisatie voor consumentenelektronica. Zij gaan ervan uit dat er in 2018 43,6 miljoen slimme luidsprekers over de toonbank gaan in de Verenigde Staten. Dat is een groei van 60 procent in vergelijking met vorig jaar. Het is een van de snelst groeiende categorieën van consumentenelektronica in de Verenigde Staten dit jaar.

Maar Google wil niet alleen zijn slimme luidspreker Home een duwtje geven in Vegas. De internetgigant wil de assistent laten opduiken in alle geconnecteerde toestellen. En dat zijn er tegenwoordig veel. Marktonderzoeker Gartner schat dat er in 2017 zo’n 8,4 miljard toestellen met het internet verbonden waren, gaande van tv’s en auto’s tot zelfs koelkasten.

Ook daar regent het partnerschappen tussen Google en andere spelers. De Assistant komt naar de slimme schermen van LG, Sony, Lenovo en JBL. Google claimt dat het zijn slimme butler ook al laat samenwerken met meer dan 1.500 digitaal geconnecteerde huishoudtoestellen. Alles opgeteld zou de Assistant al beschikbaar zijn op 400 miljoen toestellen.

Toch is het afwachten wat dit allemaal zal opleveren. Het is niet omdat de Assistant op 400 miljoen toestellen beschikbaar is, dat hij ook op elk toestel zal bevraagd worden. Er zijn ook slimme toepassingen op de beursvloer te vinden waarvan de meerwaarde zeker nog een vraagteken is. Bovendien is het niet zo dat Amazon afwezig is in Vegas. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times heeft de e-commercegigant een vergaderzaal in The Venetian om partnerschappen te sluiten.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud