Advertentie

Facebook betaalt 19 miljard dollar voor WhatsApp

Jan Koum, de oprichter van Whatsapp (foto: EPA) ©EPA

Facebook neemt de populaire mobiele app WhatsApp over voor 19 miljard dollar, grotendeels in eigen aandelen. WhatsApp, waarmee smartphonegebruikers gratis berichten kunnen uitwisselen, bestaat vijf jaar en telt ruim 450 miljoen gebruikers.

van onze correspondent in New York

Het bedrijf van Mark Zuckerberg betaalt 12 miljard dollar in aandelen en 4 miljard dollar in cash voor WhatsApp. Die eigen aandelen zijn prima 'aankoopmunt', met dank aan de recente recordkoers van Facebook.

Advertentie

Bovenop die 16 miljard dollar komt 3 miljard dollar in Facebook-aandelen voor de medewerkers van WhatsApp, gespreid over de komende vier jaar. Dat is een astronomische 950 keer de jaaromzet van Whatsapp, die volgens het beleggersblad Forbes vorig jaar 20 miljoen dollar beliep. Ter vergelijking: beleggers waarderen Facebook zelf op 174 miljard dollar, zo'n 20 keer de omzet en 110 keer de nettowinst over het boekjaar 2013.

WhatsApp is een mobiele toepassing waarmee gebruikers berichten kunnen uitwisselen zonder dat ze daarvoor sms-kosten moeten betalen aan een mobiele operator. De app zelf is gratis te downloaden. Na het eerste jaar betaalt de gebruiker 0,99 dollar.

Er zijn volgens het bedrijf wereldwijd zo'n 450 miljoen gebruikers, van wie 70 procent dagelijks actief is. Per dag komen er 1 miljoen gebruikers bij, claimt WhatsApp, dat winstgevend is.

Tot voor de miljardendeal had WhatsApp nog maar 8 miljoen dollar aan externe financiering ontvangen, van investeerder Sequoia Capital.

Onafhankelijk

De 37-jarige Jan Koum, die WhatsApp bijna vijf jaar geleden bedacht, krijgt een post in het management en in de raad van bestuur van Facebook. Koum werkte eerder voor Yahoo, net als medestichter Brian Acton. Opvallend detail: Koum werd geboren in een Oekraïens dorpje nabij Kiev, maar verhuisde op zijn zestiende met zijn moeder naar Californië.

Advertentie

WhatsApp zal na de overname onafhankelijk blijven opereren en zijn eigen merk behouden, zo kwamen de twee bedrijven overeen. In een post op Facebook zegt Zuckerberg 'opgewonden' te zijn over de overname. 'Onze missie is om de hele wereld meer open en verbonden te maken. Dat doen we door diensten te bouwen die mensen helpen om eender welke inhoud met eender wie te delen. WhatsApp helpt ons daarbij'

 

Facebook heeft al een berichtendienst, waarvoor het een aparte mobiele app, Messenger, ontwikkelde. Volgens Zuckerberg zijn de twee perfect complementair. 'Messenger is om te communiceren met je Facebook-vrienden. WhatsApp gebruik je om met al je contacten of met kleine groepen van mensen berichten uit te wisselen.'

'Facebook wees mij af'

Opmerkelijke voetnoot in het verhaal van de overname van WhatsApp door Facebook. Brian Acton, mede-oprichter van de berichtendienst, solliciteerde 4 jaar geleden nog vruchteloos voor een job bij Facebook. Ook bij Twitter werd hij afgewezen.

Dat meldde hij toen ook in twee tweets, herinnert techblog TechCrunch ons:

 

Got denied by Twitter HQ. That's ok. Would have been a long commute.— Brian Acton (@brianacton) May 23, 2009

 

 

Facebook turned me down. It was a great opportunity to connect with some fantastic people. Looking forward to life's next adventure.— Brian Acton (@brianacton) August 3, 2009

 

Dat 'life's next adventure' werd dan WhatsApp. Waar Facebook nu dus 19 miljard dollar voor neertelt. Het kan snel gaan in het leven.

Het sociale netwerk aast al langer op populaire mobiele toepassingen met miljoenen gebruikers. Vorig jaar greep het naast een overname van SnapChat, twee jaar geleden betaalde het 1 miljard dollar voor de fotoapp Instagram. WhatsApp is met voorsprong de grootste overname van het nog altijd maar tien jaar oude netwerk. 

Advertentievrij

Koum belooft in een blogpost dat voor de gebruikers helemaal niets verandert. 'WhatsApp blijft autonoom en onafhankelijk. Je kan het eender waar in de wereld blijven gebruiken.' Volgens Koum zal de app ook volledig advertentievrij blijven.

De oprichter van WhatsApp voegt eraan toe: 'Ons team heeft mee een revolutie teweeggebracht en communicatie in de 21ste eeuw geherdefinieerd. Prijs en afstand zouden nooit een belemmering mogen zijn voor mensen om verbonden te zijn met vrienden en familie. We zullen niet rusten voor iedereen overal die mogelijkheid heeft.' 

Met het monsterbedrag van 19 miljard dollar komt de overname op de zesde plaats in de lijst van duurste technologiedeals ooit. De duurste overname gebeurde in 2000, toen de netwerkspecialist JDS Uniphase bij de piek van de dotcomboom SDL kocht voor 41 miljard dollar, blijkt uit cijfers van Thomson Reuters. 

Vier cijfers

De overeenkomst bepaalt dat, mocht de deal alsnog niet doorgaan, Facebook 1 miljard dollar in cash en 1 miljard dollar in aandelen betaalt aan WhatsApp. 

WhatsApp-aandeelhouder Sequoia Capital somt in een blogpost vier cijfers op die uitleggen waarom Facebook deze overname doet:

  • 450: 'WhatsApp heeft 450 miljoen actieve gebruikers, en bereikte dat aantal sneller dan eender welk ander bedrijf in de geschiedenis. Negen maanden geleden waren het er nog maar 200.'
  • 32: WhatsApp heeft maar 32 ingenieurs in dienst, terwijl de dienst 50 miljard berichten per dag verwerkt.
  • 1: Na 1 jaar kost de dienst 1 dollar per jaar. Enkele jaren geleden waren er nog tientallen andere gelijkaardige diensten die allemaal door advertenties werden gedragen. 
  • 0: Whatsapp heeft exact 0 dollar uitgegeven aan marketing om dit te bereiken.

 

Volgens Jim Goetz van Sequoia past WhatsApp als nieuwe schakel in een keten die begon met de post per paard en evolueerde via de telegraaf, de luchtpost, de telefoon en e-mail. 

Een update van onze Facebook-tijdslijn:

Advertentie
Gesponsorde inhoud