Advertentie
opmerkelijk

Playboy stopt met Facebook

De allereerste Playboy, met Marilyn Monroe op de cover. ©Photo News

Playboy kondigt aan de accounts te deactiveren die het beheert op Facebook, onder meer vanwege de rel over het misbruik van gebruikersgegevens.

Facebook ligt onder vuur vanwege het schandaal rond Cambridge Analytica. Dat databedrijf zou persoonlijke informatie van tientallen miljoenen Facebookgebruikers hebben gebruikt om kiezersprofielen te maken.

Die recente privacyrel heeft bijgedragen aan het besluit van Playboy op zich terug te trekken van Facebook. 'Meer dan 25 miljoen fans zijn betrokken bij Playboy via onze verschillende Facebookpagina's. We willen niet medeplichtig zijn aan het blootstellen van de gebruikers aan dergelijke praktijken.'

Advertentie

Playboy erkent in een verklaring dat Facebook sowieso geen optimaal platform is voor het bedrijf. 'De strenge content- en beleidsrichtlijnen' van Facebook vormen volgens Playboy al jaren een obstakel voor 'het uitdrukken van onze waarden'.

Eerder schrapte ook Elon Musk zijn persoonlijk Facebook-profiel en dat van zijn bedrijven Tesla en SpaceX. 

Advertentie
Gesponsorde inhoud