Advertentie

Luxereus LVMH niet immuun voor Chinese coronastress

Het luxemerk Dior behoort tot de portefeuille van LVMH. ©Bloomberg

Het moederbedrijf van Dior, Louis Vuitton, Fendi en Tiffany leed in de laatste drie maanden van het jaar zwaarder dan verwacht onder de coronaperikelen in de cruciale Chinese markt.

De groei van de omzet en de winst in het vierde kwartaal bleven achter bij de verwachtingen van analisten. LVMH boekte een omzetgroei van 9 procent tot 22,7 miljard euro in het belangrijke feestdagenseizoen, terwijl de groei in de eerste negen maanden 20 procent bedroeg.

De Franse luxeketen heeft duidelijk geleden onder de coronastress in China aan het jaareinde. Het plotse einde van het zerocovidbeleid van het regime in Peking leidde tot een piek in het aantal coronabesmettingen. Chinese consumenten meden de drukke winkelstraten, waar de winkels van de LVMH-merken zich bevinden. 'Iedereen was ziek. Zo eenvoudig is het', zei de financieel directeur van LVMH Jean-Jacques Guiony donderdagavond.

Advertentie

Iedereen was ziek. Zo eenvoudig is het.

Jean-Jacques Guiony
Financieel directeur LVMH

China is met afstand de belangrijkste markt voor luxemerken. In het precovidjaar 2019 kwam van elke dollar of euro omzet die de grote luxeconcerns van de wereld maken meer dan 30 cent van een klant in China of een Chinese klant in Europa. Eerder deze maand hadden Cartier-moeder Richemont en Burberry gemeld dat het jaareinde in China stevig op hun resultaten heeft gewogen.

Over het hele jaar boekte LVMH recordresultaten. De omzet schoot met 23 procent omhoog tot 79 miljard euro. Op die omzet werd een even stabiele als robuuste operationele winstmarge van 26,8 procent geboekt, waardoor een nettowinst van 14 miljard euro overblijft, 17 procent meer dan een jaar eerder.

400
miljard euro
LVMH was het eerste Europese beursgenoteerde bedrijf dat op meer dan 400 miljard euro wordt gewaardeerd.

De kwetsbaarheid van het Franse luxeconcern voor de commotie in China is uitzonderlijk. LVMH heeft de voorbije jaren veel beleggersenthousiasme gewekt door de manier waarop het immuun lijkt voor de negatieve effecten van inflatie en conjuncturele tegenslag. Ondanks alle geopolitieke en conjuncturele turbulentie is de wereldwijde honger naar Louis Vuitton-handtassen, Fendi-schoenen en Tiffany-juwelen nauwelijks te temmen. Het maakte dat LVMH eind vorig jaar het eerste Europese beursgenoteerde bedrijf werd met een beurswaarde van meer dan 400 miljard euro.

Dat had tot gevolg dat imperiumpatriarch en grootaandeelhouder Bernard Arnault de rijkste mens op de planeet werd. Hij troeft daarmee andere miljardairs als Elon Musk en Jeff Bezos af.

Voor dit jaar is LVMH voorzichtig optimistisch. Arnault zei donderdagavond dat de verkopen in januari een stevig herstel laten zien, vooral in China. 'Ik begin dit jaar vol vertrouwen', zei Arnault. Financieel directeur Guiony liet weten dat hij niet verwacht dat het Chinese toerisme naar Europa voor 2024 weer aantrekt. Chinese toeristen in Europa zijn zeer belangrijk voor de omzet van de luxemerken van LVMH op het continent.

Advertentie

De Zwitserse bank UBS verwacht in een rapport dat de wereldwijde luxemarkt dit jaar met maximaal 9 procent zal groeien, tegenover 16 procent vorig jaar. Dat weerhoudt LVMH er niet van zijn dividend met 20 procent op te trekken tot 12 euro per aandeel.

De 73-jarige Arnault werkt intussen aan zijn opvolging. Zijn vijf kinderen zijn in het bedrijf, dat voor 48 procent in handen is van de Arnaults, actief. Begin januari benoemde Bernard Arnault zijn oudste nakomeling, dochter Delphine, tot hoofd van het hoeksteenmerk Dior. Zoon Antoine Arnault leidt Chistian Dior, het vehikel waarmee de familie Arnault LVMH controleert.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Onder meer de Duitse auto-industrie heeft het zwaar te verduren.
Duitse economie krimpt tweede jaar op rij
Het bruto binnenlandse product van Duitsland is in 2024 met 0,2 procent gedaald, nadat de grootste economie van Europa een jaar eerder al 0,3 procent kleiner was geworden. Vooral de Duitse industrie krijgt klappen.
Gesponsorde inhoud