Advertentie
netto

‘Bijna vier op de tien Belgen kijken uit naar andere job’

©ANP XTRA

Uit een enquête bij 3.000 Belgische werknemers blijkt dat 37 procent in de komende twaalf maanden een carrièreswitch overweegt. ‘Er is opnieuw sprake van een hogere jobmobiliteit op de arbeidsmarkt.’

Van de groep van 37 procent die uitkijkt naar een andere job zoeken de meesten (20 %) in een heel andere sector. Een kleinere groep (13%) denkt na over een gelijkaardige job in een andere sector en nog eens 4 procent overweegt een overstap naar een ander statuut.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het hr-dienstenbedrijf Acerta en de jobsite StepStone. Van de ondervraagden was 16,6 procent arbeider en 83,4 procent bediende.

Advertentie

Volgens de initiatiefnemers tonen de resultaten aan dat er weer  meer beweging komt op de arbeidsmarkt. Tijdens de eerste lockdown, een jaar geleden, dook de jobmobiliteit in ons land nog naar het laagste niveau in tien jaar.

Bedrijven moeten waakzaam zijn om hun beste talenten te behouden.

Nele Ronsmans
Experte talent en ontwikkeling bij Acerta

Van de werkende Belgen heeft 45 procent in de jongste zes maanden minstens een keer gesolliciteerd. Daarmee zitten we weer op het peil van 2019. In de coronacrisis zakte dat percentage naar 34 procent.

'Waakzaam zijn'

‘Bedrijven kunnen er beter alert voor zijn dat medewerkers niet verlamd zijn door onzekerheid en dat ze hun kansen elders durven te wagen. Ze zullen waakzaam moeten zijn om hun beste talenten te behouden’, waarschuwt Nele Ronsmans, experte talent en ontwikkeling bij Acerta.

Advertentie

De enquête leert voorts dat thuiswerk door corona een belangrijk jobcriterium is geworden: 58 procent van de werknemers houdt er rekening mee bij de keuze van een nieuwe werkgever. Wie het afgelopen jaar niet de kans kreeg om thuis te werken, solliciteert vandaag meer (68%) dan wie wel die kans kreeg (30%). Ook wie tijdens de coronacrisis vaak naar kantoor moest, overweegt vaker een switch van sector (63% tegenover 44%).

Een andere opvallende vaststelling is dat werknemers begrip hebben voor de financiële moeilijkheden van werkgevers: 62 procent zegt bereid te zijn om extra inspanningen te leveren voor hetzelfde loon.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De slimme bril die Meta samen met Ray-Ban ontwikkelde, groeide enigszins verrassend uit tot een hit.
Meta gaat displays inbouwen in slimme Ray-Ban-brillen
Meta, de Amerikaanse Facebook-moeder, wil de 'slimme brillen' die het samen met Ray-Ban ontwikkelt vanaf volgend jaar uitrusten met displays die eenvoudige tekstberichten en foto's kunnen tonen.
Gesponsorde inhoud