Nieuwjaar levert lijst met nieuwe regels op
(tijd) - De overgang van het oude naar het nieuwe jaar betekent traditiegetrouw dat veel regels voor bedrijven en burgers veranderen. De Tijd somt de meest concrete fiscale en sociaal-economische wijzigingen en enkele belangrijke nieuwigheden voor de ondernemingen op.
De fiscale aftrekbaarheid van restaurantkosten, zowel in het binnenland als in het buitenland, wordt opgetrokken van 62,5 naar 69 procent.
Ondernemingen kunnen vaker een beroep doen op de patronale lastenverlaging voor de laagste inkomens. Meer lage lonen komen in aanmerking voor de lastenverlaging. De werkgever betaalt vanaf 2005 minder bijdrage voor een maandloon tot 1.956 euro. Voordien was er een lagere bijdrage voor lonen tot 1.700 euro.
De bijkomende vermindering op de patronale bijdragen voor lonen vanaf 12.000 euro bruto per kwartaal wordt verhoogd van 1 procent tot 6 procent.
Werknemers van private bedrijven kunnen gratis met de trein pendelen als de werkgever 80 procent van de treinkaart betaalt via een derdebetalercontract. De overheid betaalt de resterende 20 procent. Het systeem bestond al, maar enkel voor werknemers van de overheid en van een aantal overheidsbedrijven.
Voor alle bedrijfswagens die ook voor privé-verplaatsingen mogen worden gebruikt, moet de werkgever een sociale bijdrage betalen. Het bedrag hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen.
Vennootschappen moeten de uitnodiging voor een algemene aandeelhoudersvergadering enkel nog in het Belgisch Staatsblad publiceren. Een bijeenroeping voor een bijzondere algemene vergadering moet nog eenmaal in een nationaal verspreide krant worden gepubliceerd.
BVBA's en vennootschappen met aandelen op naam moeten hun aandeelhouders niet langer via een aangetekende brief uitnodigen.
De Belgische boekhoudwetgeving verplicht ondernemingen niet langer een centraal boek bij te houden. De boeken mogen ook enkel op elektronische wijze worden bijgehouden en dat met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2003.
Alle ondernemingen zijn verplicht hun ondernemingsnummer te gebruiken in hun relaties met de overheden. Het nummer bestaat uit tien cijfers, in regel het BTW-nummer voorafgegaan door 0 of 1. Het dient als identificatiecode en moet het BTW-nummer, het handelsregisternummer en het RSZ-nummer vervangen. Het ondernemingsnummer werd al gebruikt door ondernemingen die opgericht zijn na 1 juli 2003.
Vanaf 1 januari moeten alle deelnemers aan de voedselketen voldoen aan de Europese verordening over de voedselveiligheid. Autocontrole, meldplicht en traceerbaarheid zijn de kernbegrippen. Autocontrole betekent dat een bedrijf zelf nagaat of zijn producten aan kwaliteitseisen voldoen. Traceerbaarheid moet het mogelijk maken de weg die ingrediënten en afgewerkte producten afleggen, in kaart te brengen. De meldplicht houdt in dat een bedrijf elk probleem dat een gevaar voor de volksgezondheid kan zijn, signaleert aan het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).
Op de factuur van de drinkwatermaatschappijen in Vlaanderen staat voortaan ook de vergoeding die moet worden betaald voor de zuivering van afvalwater. De afzonderlijke heffing voor afvalwaterzuivering van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) verdwijnt. Voor het drinkwater dat in 2004 werd verbruikt, wordt de VMM-heffing kwijtgescholden. Voor de bedrijven worden de kosten voor waterzuivering opnieuw fiscaal aftrekbaar.
De federale overheid had enkele jaren geleden de aftrekbaarheid van de afvalwaterheffing geschrapt. De gemeenten kunnen via de waterfactuur een bijdrage vragen voor het gemeentelijke rioleringsnet.
Meest gelezen
- 1 Oost-Vlaming casht tientallen miljoenen op software voor 'next big thing' in bouw
- 2 Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
- 3 Aflopende Oekraïens-Russische deal verhoogt druk op Europese gasprijzen
- 4 Karl Huts zet grote stap naar opvolging van zijn vader bij Katoen Natie
- 5 Mysterieuze familie Brenninkmeijer knipt fors in Belgische vastgoedpoot