Negatieve ervaring van klanten doet snel de ronde
Negen op de tien consumenten vertelt een negatieve ervaring met een bedrijf of product aan gemiddeld negen andere mensen. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek in opdracht van RightNow Technologies.
(tijd) De voornaamste reden om slechte ervaringen te delen met vrienden, partner en familie is om anderen ervan te weerhouden zaken te doen met het betreffende bedrijf (61%). Dat ze daarin behoorlijk slagen, blijkt wel uit het feit dat 39 procent van de Nederlanders zegt serieus te overwegen geen zaken meer te doen met een bedrijf wanneer ze in hun omgeving iemand kennen die een slechte klantervaring heeft gehad. De tweede belangrijke reden om slechte klantervaringen te delen, is het afreageren van woede en frustratie (51%).
Bijna één op de zes Nederlanders zegt zich ontzettend kwaad te maken na een slechte klantervaring.
Het grootste deel zoekt overigens een luisterend oor bij vrienden, 69 procent. Maar partners en familieleden worden bijna even vaak op de hoogte gesteld, 68 procent deelt de slechte ervaring met hen. Ook collega's (46%) zijn gewillige toehoorders.
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 3 Europa geeft België uitstel voor begroting, met strenge voorwaarden
- 4 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 5 Spanje wil belasting van 100 procent voor huizenkopers van buiten EU