Werknemers kunnen sinds 1 maart hun (recht op een) bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget. Dat bedrag is gelijk aan de reële jaarlijkse werkgeverskosten van de bedrijfswagen. Naast de financieringkosten van de auto omvatten die alle bijbehorende kosten voor onder meer de brandstof, de verzekeringen, de CO2-solidariteitsbijdrage, en de niet-aftrekbare btw.
Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers kiezen voor een milieuvriendelijke auto. Als daarna nog budget overblijft, kan die worden aangevuld met een treinabonnement voor de woon-werkverplaatsingen of een fiets.
Maar als u binnen een straal van 5 kilometer van uw werk woont, behoort ook de inbreng van de huurkosten of de intresten van een hypothecaire lening tot de mogelijkheden. ‘Dat gebeurt dan onder het motto dat geen of minder mobiliteit ook een oplossing biedt voor de verkeersknoop’, zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van de hr-dienstverlener SD Worx.
Het kan dat de inbreng van huisvestingskosten bij uw werkgever niet mogelijk is. ‘Een werkgever is niet verplicht alle opties aan te bieden’, onderstreept Michiels. ‘Hij mag een selectie maken, rekening houdend met het mobiliteitsbeleid dat hij wil voeren en met de administratieve beheersbaarheid.’
Hoe?
Of u een koppel vormt of alleenstaand bent, maakt geen verschil. In beide gevallen kunt u de huurkosten of intresten van uw hypothecaire lening met het mobiliteitsbudget financieren. Bij koppels moet de financiering dus niet worden beperkt tot het wettelijke aandeel van de betrokkene in de huurovereenkomst of de lening.
Het is niet mogelijk huurgelden en intresten twee keer te financieren met een mobiliteitsbudget. Als u het mobiliteitsbudget gebruikt om uw huisvestingskosten te financieren, kan uw partner niet nog eens hetzelfde doen. Wel kunt u elk de helft van de huurgelden of intresten via twee mobiliteitsbudgetten financieren.
Om misbruik uit te sluiten moet u een verklaring - eventueel met een bewijsstuk - afleggen dat u effectief binnen een straal van 5 kilometer van uw werk woont. ‘Uw werkgever kan u ook laten verklaren dat dezelfde huisvestingskosten niet nog eens via een andere werkgever wordt terugbetaald’, zegt Michiels.
Controle?
In geval van een sociale of fiscale controle is het aan de werkgever om het bewijs te leveren dat de huisvestingskosten maar één keer worden gefinancierd met een mobiliteitsbudget. Om de privacy van de werknemer te beschermen en de administratieve lasten voor de werkgever te beperken, volstaat daarvoor een verklaring op eer.
Het mobiliteitsbudget is een zaak tussen de werkgever en de werknemer. De overheid blijft er dus buiten.
Het mobiliteitsbudget is een zaak tussen de werkgever en de werknemer. De overheid blijft erbuiten. De werkgever beslist zelf hoe hij de terugbetaling regelt. Als bewijsmateriaal voor aanrekening moet hij weten hoeveel de huurprijs van de woning bedraagt of waar u precies in de aflossingstabel van een lening zit. ‘Dat is delicate informatie, die het nodige respect voor de privacy vereist’, zegt Michiels. ‘De werkgever zal de werknemer garanties moeten bieden voor een vertrouwelijke behandeling.’
Belasting?
Net als bij een abonnement voor het openbaar vervoer of een fiets is de inbreng van uw huisvestingskosten in het mobiliteitsbudget vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen. Hebt u aan het einde van het jaar nog een restsaldo in cash, dan wordt dat niet belast.
U moet als werknemer wel een bijzondere socialezekerheidsbijdrage van 38,07 procent betalen. Daarmee bouwt u wel extra rechten op in de sociale zekerheid. De milieuvriendelijke auto waarvoor u koos, wordt net als uw vorige auto belast op basis van het voordeel van alle aard (VAA).