Het aantal volledig elektrische auto’s op de Vlaamse wegen neemt snel toe. Uit de jongste cijfers van de sectorfederatie Febiac blijkt dat in de eerste drie maanden van dit jaar bijna een op de drie nieuwe auto’s was voorzien van een stekker en dus een plug-inhybride of volledig elektrische auto was. Een op de tien nieuwe auto’s is volledig elektrisch.
Daarmee lijkt de doorbraak van de elektrische auto een feit, maar die komt bijna volledig op het conto van de bedrijfswagens. Daar werpt de schaduw van 2026 zich vooruit: na die datum komen alleen nieuwe emissieloze auto’s nog in aanmerking voor een fiscaal vriendelijke behandeling.
Tweedeling
Particuliere autokopers maken de omslag aanzienlijk minder snel. Toch tikt ook voor hen de klok. In Vlaanderen mogen vanaf 2029 alleen nog nieuwe auto's verkocht worden die geen CO2 uitstoten. Het noopte de gezamenlijke auto-organisaties Febiac en Traxio ertoe te waarschuwen voor een elektrische tweedeling in de samenleving tussen mensen die wel en niet een elektrische auto kunnen betalen.
Voor particuliere kopers is de aankoopprijs de grootste horde om over te stappen op een elektrische auto. Want die is in aanschaf nog altijd aanzienlijk duurder dan vergelijkbare varianten met een benzine- of dieselmotor. Tal van studies voorspellen dat die prijsverschillen de komende jaren snel afnemen en tegen 2026 of 2027 volledig verdwenen zijn.
Het is maar de vraag of dat werkelijk zo is, nu de oorlog in Oekraïne cruciale grondstoffen voor autobatterijen zoals nikkel en lithium stevig de hoogte heeft ingejaagd. Voor wie nu een elektrische auto zoekt, zijn de prijsverschillen met een reguliere benzine- of dieselvariant nog altijd fors.
Zo kost de goedkoopste Volkswagen Golf (met benzinemotor) nu 30.490 euro, terwijl zijn elektrische tegenhanger ID.3 verkrijgbaar is vanaf 43.900 euro. Daarmee is de ‘elektrische Golf’ ruim 40 procent duurder in aanschaf. Bij Renault is de elektrische Megane E-Tech 37 procent duurder dan het goedkoopste model met verbrandingsmotor. Pas bij grotere en duurdere auto’s verkleinen de relatieve verschillen tussen de verschillende varianten: het prijsverschil tussen de grote SUV X5 van BMW en zijn elektrische zusje iX (81.400 euro) is beperkt tot 20 procent.
Die hoge aankoopprijs wordt terugverdiend tijdens het gebruik. Elektrische auto’s hebben aanzienlijk lagere onderhoudskosten omdat ze minder bewegende onderdelen hebben. Vervanging van olie of oliefilters, distributieriemen enzovoorts behoren bij elektrische auto’s tot het verleden. En als de gebruiker thuis of op de werkplek zijn batterij oplaadt, is de energieprijs per kilometer doorgaans ook lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Hoe snel een elektrische auto zijn meerprijs terugverdient, hangt af van de grootte van het verschil, het energieverbruik en het aantal kilometers dat jaarlijks met de e-auto wordt gereden. Daar komt nog bij dat de restwaardes van elektrische auto’s beginnen op te lopen. Bij de eerste generaties e-auto’s waren de restwaardes laag, omdat er grote onzekerheid was over de levensduur van de kostbare batterijpakketten.
Restwaarde
Tegelijkertijd blijven de restwaardes van benzine- en dieselauto’s op peil, ondanks hun afnemende populariteit in ons land. ‘Vooral in Centraal- en Oost-Europa staat de elektrificatie van het wagenpark nog in de kinderschoenen en is er nog altijd veel vraag naar tweedehands diesel- en benzineauto’s. We merken niets van zakkende restwaardes’, zei de CEO van D’Ieteren Automotive, Denis Gorteman, eind april. D’Ieteren is de invoerder van de Volkswagen-merken VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini en Bentley, en daarmee goed voor een kwart van alle verkochte nieuwe auto’s in ons land.
Ondertussen blijkt dat een aantal autobatterijen - afhankelijk van hoe ze gebruikt worden - tot een miljoen kilometer bruikbaar zijn. Dat en de toenemende vraag naar tweedehandse elektrische auto’s maakt dat de restwaardes snel oplopen. En dat drukt de totale kosten voor de eerste eigenaar.
Die oplopende restwaardes maken ook alternatieve financieringsmethodes bereikbaar. In plaats van een autolening kan private leasing de drempel van de hoge aanschafprijs verzachten. Het nadeel van private leasing tegenover een autolening is dat de bestuurder nooit eigenaar wordt, terwijl de maandbedragen vaak wel vergelijkbaar zijn. Het voordeel van private lease is de ‘ontzorging’: de bestuurder weet precies van tevoren wat hij maandelijks kwijt is aan de auto.
50 vragen en antwoorden om slim energie te besparen
Uw energiefactuur
1. Hoe is mijn energiefactuur opgebouwd?
2. Waarom kan ik geen vast energiecontract meer krijgen?
3. Heeft het zin nu te veranderen van leverancier?
4. Op welke kleine lettertjes moet ik letten als ik een energiecontract afsluit?
5. Op welk tarief is een contractvoorstel gebaseerd?
6. Kan een aanpassing van vast naar variabel zomaar?
7. Tegen welk tarief wordt mijn energiecontract hernieuwd?
8. Hoe vaak wordt de prijs aangepast bij een variabel contract?
9. Weet mijn leverancier wat ik per maand verbruik?
10. Kan mijn energieleverancier eenzijdig mijn voorschotfactuur verhogen?
11. Hoe wordt de btw-verlaging berekend voor gas en stroom?
12. Kom ik in aanmerking voor het sociaal tarief?
13. Hoe kan ik prijzen van energieleveranciers vergelijken?
14. Is een groepsaankoop interessant?
15. Moet ik wakker liggen van het sluimerverbruik van mijn elektrische toestellen?
16. Kan ik mijn werkgever vragen een deel van mijn energiefactuur te betalen als ik thuiswerk?
17. Wat als mijn energieleverancier failliet is?
18. Moet ik door het capaciteitstarief extra betalen als ik veel toestellen tegelijk gebruik?
Uw zonnepanelen
19. Hoe kan ik met zonnepanelen mijn energiefactuur verlagen?
20. In hoeveel jaar kan ik zonnepanelen terugverdienen?
21. Hoe sterk kan ik mijn verbruik verlagen met een thuisbatterij?
22. Hoe snel kan ik een thuisbatterij terugverdienen?
23. Wat is het verschil tussen een analoge en een digitale meter?
24. Kan ik de installatie van een digitale meter weigeren?
25. Ik heb al zonnepanelen. Is het interessant om er extra te leggen?
26. Kan ik zonnepanelen installeren als ik in een appartement woon?
27. Kan ik zelf op mijn huurhuis zonnepanelen plaatsen?
28. Wie krijgt de opbrengst van zonnepanelen op een huurwoning?
29. Is het interessant zonnepanelen in groep aan te kopen?
30. Word ik vergoed voor de stroom die ik op het net zet?
Uw warmtepomp
31. Welke soorten warmtepompen bestaan er?
32. Hoeveel lawaai maakt een warmtepomp?
33. Verdient een warmtepomp zich terug?
34. Moet ik een warmtepomp combineren met vloerverwarming?
Uw stookolieketel en houtkachel
35. Ik verwarm met stookolie. Wat zijn de alternatieven?
36. Heb ik recht op de stookoliepremie?
37. Is het aantrekkelijk te verwarmen met een houtkachel?
Uw renovatie
38. Hoe kan renoveren helpen om mijn energiefactuur te verlagen?
39. Kunnen kleine ingrepen een verschil maken voor mijn energiefactuur?
40. Kan ik de warmte van mijn douchewater recupereren?
41. Kan ik de investering in renovatiewerken terugverdienen?
42. Is het zinvol dat ik mijn woning energiezuinig maak tot EPC-label D?
43. Kom ik in aanmerking voor een renteloos renovatiekrediet van de Vlaamse overheid?
44. Welke premies zijn er voor het energiezuinig maken van mijn woning?
45. Kom ik in aanmerking voor een groen renovatiekrediet bij de bank?
Uw laadpaal
46. Zijn elektrische auto’s duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor?
47. Installeer ik nu al het best een laadpaal?
48. Wat als ik geen plek heb voor een laadpaal?