Advertentie
netto

Eerste hulp bij de keuze tussen een diesel, benzine of e-auto

©Tim Dirven

Op zoek naar een nieuwe wagen op het Autosalon? De toekomst is elektrisch, maar diesel of benzine is zeker niet afgeschreven. ‘Een hybride is een goede tussenoplossing.’

Het Brusselse Autosalon opende vrijdag zijn deuren. Is uw (bedrijfs)wagen aan vervanging toe? Omdat u niet elk jaar een nieuwe wagen koopt, staat u voor een moeilijke keuze. Wie als vanouds kiest voor diesel of benzine, is niet zeker dat zijn wagen binnen enkele jaren de stad nog in mag. Brussel, Antwerpen en Gent willen stelselmatig hun lage-emissiezonebeleid verstrengen. De Belgische hoofdstad wil de dieselwagen tegen 2030 bannen en vijf jaar later ook alle benzines weren.

Maar wie nu een elektrisch model overweegt, twijfelt vaak of het rijbereik volstaat om zorgeloos op zijn bestemming te geraken. Bovendien heeft niet iedereen het budget voor een dure e-auto, zeker nu Vlaanderen de premie van 2.000 tot 4.000 euro heeft geschrapt.

Advertentie

Gunstiger tarief lening

Wie voor een groene wagen leent, krijgt van zijn bankier wel een gunstiger tarief. En terwijl Vlamingen die een auto met een hoge CO2-uitstoot kopen vanaf 2021 een pak meer belastingen betalen, hoeven e-auto-eigenaars sinds 2016 geen BIV, de eenmalige belasting op inverkeerstelling, te betalen. Ook de milieuvriendelijkste hybride wagens zijn daar tot eind dit jaar van vrijgesteld.

1 op 4
plug-inhybride
Wie een bedrijfsauto heeft en in de volgende drie jaar een nieuwe mag kiezen, schat de kans een op vier dat het een plug-inhybride wordt. Dat blijkt uit een VAB- onderzoek.

De autoconstructeurs maken de keuze niet gemakkelijker. Ze zetten - onder druk van Europa - volop in op de e-auto. Vanaf volgend jaar mag de gemiddelde CO2-uitstoot per wagen van een constructeur niet meer dan 95 gram per kilometer zijn. En vanaf 2030 moeten auto’s nog eens gemiddeld 37,5 procent minder CO2 uitstoten. Zo’n verlaging is niet haalbaar zonder massaal naar elektrische wagens over te schakelen.

‘De toekomst is elektrisch. Maar de groene ommezwaai vergt nog een proces van jaren. Kunt u uw autoaankoop uitstellen, dan kijkt u best even de kat uit de boom’, adviseert Steve Mestdagh, autospecialist bij Test-Aankoop. ‘Moet u nu de knoop doorhakken, dan biedt een hybride een goede tussenoplossing als u er het budget voor hebt.’ Een hybride wagen combineert een elektrische batterij met een klassieke verbrandingsmotor, meestal op benzine. ‘Is uw budget beperkter, dan is een kleine benzinewagen geen slechte keuze.’

Stadscentra

‘Met een moderne dieselwagen zit u in grote steden met een lage emissiezone zeker nog acht jaar goed, met een benzine zelfs 15 jaar’, oordeelt Michel Martens, directeur van de studiedienst bij de sectorfederatie Febiac. ‘In kleinere steden is een lage-emissiezone invoeren minder opportuun. En omdat de vervuilendste auto’s verdwenen zijn uit de stadscentra, die steeds vaker verkeersvrij gemaakt worden, neemt het nut van zo’n zone ook af’, redeneert hij.

De vraag is ook hoe de prijs van een laadbeurt zal evolueren. Als door de opmars van de e-auto minder benzine- en dieselauto’s verkocht worden, zal de overheid inkomsten uit accijnzen en btw verliezen. Hoe zal ze dat compenseren?

‘Tegen eind dit jaar lanceren enkele merken democratischer geprijsde e-modellen. Dat kan de elektrificatie van het wagenpark versnellen. Maar alles hangt af van uw verplaatsingsgedrag. Een elektrische wagen is geschikt voor korte ritten met een lage snelheid. Voor lange ritten tegen een hoge snelheid blijft diesel de beste oplossing. Combineert u ritten in de stad met langere afstanden op de autosnelweg, dan is een (plug-in)hybride de beste oplossing’, vindt Martens. ‘Daarmee rijdt u elektrisch in de stad, wat goed is voor de luchtkwaliteit. En voor lange afstanden op de autosnelweg schakelt u over op de klassieke verbrandingsmotor.’

Advertentie

Eenzelfde geluid bij de mobiliteitsorganisatie Touring. ‘In afwachting van meer en betere infrastructuur voor e-wagens of van plug-inhybrides voor democratischere prijzen en met een voldoende actieradius raden wij voor alle zekerheid een benzinewagen of hybride aan’, zegt woordvoerder Danny Smagghe.

Beperkt rijbereik

De VAB concludeert uit een onderzoek bij 4.000 automobilisten dat de opgang van de e-auto zal starten bij de bedrijfswagens. Hoe snel de e-auto doorbreekt, hangt mee af van de overheid. Hoe de toekomstige federale regering bedrijfswagens en de bijhorende tankkaart zal belasten, zal ongetwijfeld een rol spelen in de beslissing om voor een ecologische wagen te kiezen.

Met een moderne diesel wagen zit u zeker nog acht jaar goed, met een benzine zelfs 15 jaar.

Michel Martens
Febiac

Velen worden ook afgeschrikt door het beperkte rijbereik van een e-auto. Een volle tank diesel of benzine brengt u vlot 700 tot 1.000 km verder. Maar een volledig opgeladen e-auto overbrugt slechts 200 tot 400 kilometer.

‘Voor de meeste dagelijkse verplaatsingen volstaat de capaciteit van de e-auto’, nuanceert Mestdagh. Wat tijdens de jaarlijkse autovakantie naar het zuiden? ‘Is het zinvol een auto te kiezen opdat je er één keer per jaar een lange afstand mee kunt afleggen?’, pareert hij.

‘Bedrijven en leasemaatschappijen experimenteren voorzichtig met oplossingen voor dergelijke mobiliteitsvraagstukken.’ Zo mogen de werknemers van energieleverancier Engie met een e-bedrijfswagen 25 kalenderdagen per jaar gebruikmaken van een auto met een verbrandingsmotor.

Laadmentaliteit

Terwijl diesel of benzine tanken amper vijf minuten in beslag neemt, vraagt een e-auto een heel andere ‘laadmentaliteit’. De VAB-rondvraag leert dat de aankoop van een e-auto vooral afhangt van de laadmogelijkheden. We willen onze e-auto het liefst thuis opladen. Dat kan via het gewone stopcontact, maar dat duurt een hele nacht. Wilt u sneller laden, dan is investeren in een laadpaal een must, maar lang niet iedereen kan dat.

Omdat in het stadscentrum geen plaats is om een laadpunt te plaatsen bijvoorbeeld. Maar vaak ook omdat de elektriciteitsinstallatie niet voldoet om ruime tijd zwaar belast te worden. ‘Je controleert inderdaad best of je eigen installatie en/of het lokale stroomnet sterk genoeg zijn voor je investeert in een laadpaal. Dat is niet overal het geval’, zegt Martens.

De vraag is ook hoe de prijs van een laadbeurt zal evolueren. Als door de opmars van de e-auto minder benzine- en dieselauto’s verkocht worden, zal de overheid inkomsten uit accijnzen en btw verliezen. Hoe zal ze dat compenseren? Met een slimme meter is het perfect mogelijk na te gaan wanneer je stroom gebruikt voor de auto of om frieten te bakken.

Advertentie