Nieuw DAT heeft niet 295 maar 505 miljoen euro nodig
DAT kan het in het beste geval rooien met 295 miljoen euro. Maar als de concurrentie nog harder wordt dan ze vandaag is, moet er 505 miljoen euro op tafel komen om op termijn een behoorlijke rendabiliteit te halen, vernam de redactie. De Vlaamse regering besliste intussen enkel via BIAC in DAT te willen investeren. BIAC is de exploitant van de nationale luchthaven.
De investeerders die Etienne Davignon en Maurice Lippens samenbrachten, hebben altijd 300 miljoen euro genoemd als een minimum om DAT rendabel te maken op middellange termijn. De recentste versie van het ondernemingsplan houdt die thesis aan, bevestigt een anonieme bron. Het is 295 miljoen om precies te zijn. Maar dan mag er werkelijk niets mislopen. Daarom zou best 60 miljoen euro extra gereserveerd worden om een prijzenoorlog te ontketenen én het hoofd te kunnen bieden, luidt het.
Maar die 355 miljoen euro is onvoldoende om DAT rendabel te maken. Het eerste boekjaar van 13 maanden tot einde 2003 levert een bedrijfsverlies van 142,1 miljoen euro op. Na vijf jaar zou de luchtvaartmaatschappij nog altijd afsluiten met een operationeel verlies van 18 miljoen euro en een nettotekort van 20,1 miljoen. Einde 2006 zou het eigen vermogen daardoor nog altijd 135,5 miljoen euro negatief zijn. Een weinig rooskleurig scenario.
Met enkele Europese vluchten erbij en met zeven Afrikaanse en twee Amerikaanse bestemmingen in het netwerk, ziet het plaatje er heel anders uit. In dat geval verwacht consultant Arthur D. Little al in 2003 winst. Na vijf jaar, in 2006, mag DAT dan hopen op een nettowinst van 41,2 miljoen euro en nog een jaar later zou het eigen vermogen bijna positief zijn. Maar in dat scenario heeft DAT in het beste geval nood aan 415 miljoen euro, in het slechtste aan 505.
Een bron dichtbij de investeringsgroep bevestigt dat het de bedoeling is dit laatste plan te realiseren. "We wensen niet in het Europese minimumscenario te blijven omdat we dan bij het kleinste onweer al in de problemen komen." Dus is er extra geld nodig en daarvoor lonken de investeerders naar de federale overheid. Het overbruggingskrediet van 125 miljoen euro omzetten in kapitaal is een manoeuvre dat de Europese Commissie echter niet zal toestaan.
"We hopen evenwel dat de regering bij de terugbetaling van het krediet een gelijkaardig bedrag inbrengt in aandelen." Als dat ook gebeurt, stijgt de investering in DAT van 300 naar 425 miljoen euro. En dat is dus nog altijd 80 miljoen euro minder dan het "worst case scenario" dat 505 miljoen euro vergt. Het verschil moet in de privé-sector gevonden worden, anders dreigt het overheidsaandeel in het kapitaal de 50 procent te overschrijden, wat Europa niet zal aanvaarden.
Meest gelezen
- 1 Oost-Vlaming casht tientallen miljoenen op software voor 'next big thing' in bouw
- 2 Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
- 3 Aflopende Oekraïens-Russische deal verhoogt druk op Europese gasprijzen
- 4 Karl Huts zet grote stap naar opvolging van zijn vader bij Katoen Natie
- 5 Mysterieuze familie Brenninkmeijer knipt fors in Belgische vastgoedpoot