Facebook is een beetje zoals Radio 2
Het echte verhaal achter de cijfers
Facebook is al enige tijd een beetje zoals Radio 2: het is ‘de grootste familie’. Maar het wordt tijd dat élk vogeltje in de familie meefluit.
Facebook is al enige tijd een beetje zoals Radio 2: het is de 'grootste familie'. Niet alleen qua gebruikers, maar ook qua apps. Behalve de hoofdapp - intern ‘big blue’ gedoopt - is er ook de fotodeelapp Instagram (overgenomen in 2012) en de berichtendiensten WhatsApp (overgenomen in 2014) en Messenger. Facebook rapporteert sinds dit kwartaal meer cijfers over die ‘familie aan apps’.
De cijfers geven interessante inzichten in waar Facebook staat, en waar het bedrijf naartoe gaat. Eerst en vooral blijkt het bereik van de Facebook-familie enorm. Het bedrijf telde in het vierde kwartaal 2,9 miljard maandelijks actieve mensen (MAP, ‘monthly active people’). Dat is een nieuwe parameter, die aangeeft hoeveel mensen minstens een van de vier apps een keer per maand gebruiken. Er is ook een dagelijkse variant, DAP, die afklokt op 2,2 miljard.
Nevenapps
Facebook schuift die cijfers naar voren als variant op de MAU (monthly active users) en de DAU (daily active users), die alleen voor het sociale netwerk zelf gelden. Dat zijn mensen die maandelijks of dagelijks minstens een keertje inloggen op het bekende ‘vriendenboek’. Het bedrijf verschuift zo de klemtoon van het sociale netwerk naar zijn familie aan apps.
Facebook mag ons dan wat meer cijfers gunnen over de apps, toch blijft het geen evidentie iets af te leiden over de prestaties van de nevenapps. Opbrengst was lang geen ordewoord voor Instagram en WhatsApp, de voor respectievelijk 1 en 22 miljard dollar ingekochte zusjes. Groei wel. Maar nu zijn het beide ‘miljarders’ - apps met meer dan een miljard gebruikers. De nevenapps mogen stilaan opbrengen
Doen ze dat? Facebook geeft geen omzetcijfers per app. Het geeft wel één parameter waar we iets wijzer van worden: de - hou u vast - Family Average Revenue Per Person (ARPP). De ‘average revenue per user’ is een industriestandaard om te bepalen hoeveel omzet elke klant gemiddeld bijdraagt. Facebook meldt dat de gemiddelde gebruiker van een van de Facebook-apps 7,38 dollar opleverde in het vierde kwartaal.
Om het helemaal ingewikkeld te maken geeft het bedrijf nog een andere ARPU in zijn slideshow prijs: de Facebook-ARPU. Wie denkt dat die alleen voor de hoofdapp geldt, is eraan voor de moeite: het gaat om alle advertentieinkomsten, dus ook die op Instagram en die in de ‘Stories’ op Messenger. Begrijpe wie begrijpen kan. Die ARPU ligt hoger: op 8,52 dollar.
Het verschil tussen de ARPP en de Facebook-ARPU brengt één app in het vizier: WhatsApp. Dat is het enige platform waar Facebook nog geen advertenties heeft uitgerold. WhatsApp-gebruikers die geen andere apps van de Facebook-familie gebruiken, zijn zo in zekere zin ‘dood gewicht’ voor het bedrijf: ze brengen niets op. En ze trekken de familie-ARPU naar beneden.
Facebook doet dan ook verwoede pogingen om WhatsApp te gelde te maken. Het testte al WhatsApp Payments, een vorm van microbetalingen, in India. In ‘de grootste familie’ moet ook het laatste vogeltje stilaan beginnen te fluiten.
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 3 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 4 Van 365-yoghurt tot Cara Pils: huismerken als geheim wapen van de supermarkten
- 5 Trump wil nu bondgenote Pam Bondi op Justitie