Lier: nooit meer wachten aan het loket
Veel gemeenten zijn Lier al komen bezoeken om te kijken hoe een administratie efficiënter kan. Vandaar de nominatie voor lokale overheidsorganisatie van het jaar.
Lier, een stad met 35.000 inwoners, fusioneerde drie jaar geleden al de stadsdiensten met het OCMW. Het was daarmee een pionier in Vlaanderen. Het liet de stad toe om 15 procent te besparen op personeelskosten. De Vlaamse regering wil dat in heel Vlaanderen de OCMW's tegen 2019 politiek en ambtelijk grotendeels samengaan met de gemeenten.
In Lier zijn ook de wachttijden aan het loket verleden tijd. Negentig procent van de inwoners maakt vooraf een afspraak, meestal via het internet. Ook op dit vlak was de gemeente een voorloper.
Om voldoende personeel te kunnen aanwerven, probeert de gemeente de kloof tussen de tijdelijke contracten en de vaste benoemingen te dichten. Het doet daarbij bijvoorbeeld een beroep op de tweede pensioenpijler, om de kloof in pensioenen met 75 procent te verkleinen.
De resultaten zijn er: mensen die vroeger pendelden naar Antwerpen of Brussel worden door de betere voorwaarden verleid om voor de gemeente te komen werken.
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 3 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 4 Spanje wil belasting van 100 procent voor huizenkopers van buiten EU
- 5 Europa geeft België uitstel voor begroting, met strenge voorwaarden