Mechelen: innovatie in dienst van de burger
De Groep Mechelen is een van de genomineerden om lokale overheidsorganisatie van het jaar te worden. De stad heeft onder meer een leidende rol op het vlak van technologie op zich genomen.
Een stad heeft ook klanten, is de basisvisie van Mechelen. Net als een bedrijf ging de stad op zoek naar de waarden die haar drijven: innovatief, open organisatie, klantgericht en wendbaar. Om die te verwezenlijken is het stadsbestuur er niet vies van om externe adviseurs in te schakelen om beleidsaanbevelingen te doen.
Mechelen zet in op innovatie. ‘Maar we wilden daarbij niet in de valstrik van technologische gadgets trappen,’ zegt burgemeester Bart Somers. ‘Het is ons echt om de dienstverlening te doen.’ Zo ging de stad een samenwerking met Philips aan om ledverlichting te ontwikkelen, wat een grote besparing op de energiefactuur betekende. De stad pioniert ook met een systeem van zendertjes in fietsen om diefstal tegen te gaan. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon toonde al interesse om dat systeem over te nemen. Het autoluw gebied in het centrum wordt niet afgebakend met uitschuifbare paaltjes, maar bewaakt met camera’s. Inwoners of handelaars kunnen zelf een aantal nummerplaten doorgeven die in de zone mogen.
‘Wij worden vaak beschouwd als de kleine broer tussen Brussel en Antwerpen, daarom moeten we wel voorop lopen’, zegt Somers, die vorige maand nog de ‘World Mayor Prize’ won, onder meer voor de inspaningen op het vlak van integratie. ‘De mooiste beloning is de fierheid van de Mechelaars’, aldus Somers. ‘Vroeger stonden we op de laatste plek in die categorie, nu zitten we in de top drie.’
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Kerstakkoord bij Volkswagen: 35.000 jobs weg, autoproductie stopt in twee fabrieken