Mobiliteit
Op een goede twee weken van de verkiezingen lijkt er zich een centraal thema af te tekenen in de campagne: mobiliteit. Hoe kan het verkeer in Antwerpen efficiënt worden geregeld en hoe wordt het vliegtuiglawaai op een aanvaardbare manier gespreid?
Vergeet de loonkosten en de belastingverlagingen. Het thema in de campagne dat steeds nadrukkelijker op de voorgrond treedt is mobiliteit. Deze campagne gaat over de eindeloze files en het vliegtuiglawaai boven Brussel. En niet onterecht, want het is iets wat Vlamingen, Brusselaars en Walen elke dag bezighoudt.
In Antwerpen, de grootste provincie en dus ook de plaats waar de meeste zetels kunnen gehaald worden, draait het allemaal rond Ringland. Moet de nieuwe ring overkapt worden of niet? Of moeten we vasthouden worden aan het oorspronkelijke plan van de Oosterweelverbinding?
Dat het thema gevoelig ligt, bewijzen de bochten die de ene partij na de andere neemt. Open VLD is nu plots voor Ringland, Vlaams minister-president Kris Peeters wil het onderzoeken en ook de N-VA wil een studie.
De oorspronkelijke Oosterweelverbinding, waar sp.a, CD&V en N-VA, zich in de Vlaamse regering achter schaarden, is plots op de achtergrond verdwenen. Heeft iedereen plots het licht gezien? Of zou het kunnen dat niet alle alternatieven voldoende onderzocht zijn?
Ook het spreidingsplan rond Zaventem zorgt voor verhitte debatten. De Vlaamse vicepremiers in de federale regering fluiten in niet mis te verstane bewoordingen staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (cdH), terug omdat hij op eigen houtje het spreidingsplan wil wijzigen. Gisteren maakte hij op een persconferentie duidelijk dat hij de spreiding van de vluchten wil bijsturen. Een poging om zijn vel te redden, want Wathelet lag in Brussel en Franstalig België de voorbije weken zwaar onder vuur door zijn eigen démarche rond het spreidingsplan.
Dat de campagne plots draait in de richting van mobiliteit, noopt de partijen zich ertoe zich aan te passen. Want iedereen beseft dat wie zich in dat debat het meest geloofwaardig opstelt, wel eens zou kunnen verrassen op 25 mei.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Weinig reden tot toosten bij champagnehuis Vranken-Pommery