Advertentie

Wall Street: twitterati versus yuppies

Op Wall Street valt de yuppiesupermarkt Whole Foods donderdag van zijn voetstuk. Met Twitter hebben de beleggers echter al een nieuwe oogappel.

32 miljard dollar, ofte een Umicore, een Solvay en een UCB samen. Dat was de waardering die Wall Street bij de euforische start op Twitter plakte. Het aandeel van de microblogsite spurtte meteen 73 procent boven de intekenprijs van 26 dollar, naar 45,10 dollar. Vervolgens piepte het aandeel boven 50 dollar, dan was het even welletjes en nu valt de koers terug tot 45,24 dollar. 

Zeggen dat Wall Street in de ban is van de twitterati is dus een understatement van jewelste. Yuppies daarentegen hebben even afgedaan. Whole Foods Market tuimelt 9,1 procent lager naar 58,67 dollar. Niet dat de belegger van het eerste uur nu plots zijn slaap zal laten. De supermarktketen trok eind 1992 tegen omgerekend 2,13 dollar naar Nasdaq en bouwde sindsdien een onwaarschijnlijk track record op als ‘kruidenier met een geweten’.

Advertentie

Een kruidenier die als de anti-Walmart als geen ander de welgestelde ruimdenkende stadsbewoner weet te veroveren en een passant daarbij ook nog eens een extra nagel in de al half afgewerkte doodskist van de 'klassieke' supermarkten klopte. Dit met dank aan de flamboyante CEO John Mackey, die Whole Foods ooit uit de grond stampte vanuit zijn woonkamer in de Texaanse 'linkse' enclave Austin en sindsdien zich met een 'Colruyt-focus' obsessief op het retailmetier stortte.

Bij de jaarresultaten die Mackey woensdagavond ontvouwde moest hij echter in de winst- en omzetprognoses voor het lopend boekjaar knippen. Voor alle duidelijkheid: veel retailers zouden nog steeds een moord doen voor een omzetgroei van 13 procent, maar eerder lag de lat op 14 procent. Whole Foods lijkt het slachtoffer te zijn van zijn eigen succes, nu andere yuppiesupermarkten als Fairway Market en Sprouts Farmers Market dankzij een euforisch debuut op Wall Street agressief aan een expansie timmeren.

 

 

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Onder meer door de digitale meter groeit het aantal energieleveranciers in Vlaanderen.
Vier op de vijf energieleveranciers in 2023 weer winstgevend
Door de dalende prijzen heeft de winstgevendheid van energieleveranciers in Vlaanderen zich in 2023 hersteld. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de energieregulator VREG. 'Maar tegenover onze buurlanden blijven de marges laag', zegt de sector.
Gesponsorde inhoud