Snelt Bazart naar de hemel?
Na volle concertzalen en hysterische festivaltaferelen is de nul van het bord voor Bazart. Vlaanderens snelst groeiende popband heeft eindelijk een debuutplaat uit. Wat nu? ‘Nóg verder springen.’
‘Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel.’ Het moet zowat het bekendste Vlaamse refrein zijn sinds ‘sterren komen, sterren gaan, alleen Elvis blijft bestaan’ van Gorky. ‘Goud’, de hit van Bazart waaruit de catchy tekstflard komt, staat bijna een vol jaar in de Vlaamse hitparade. Sinds 1970 deed geen enkel nummer beter in onze hitlijsten.
En dan te bedenken dat de radio’s in het begin niet warm liepen voor ‘Goud’. Het liedje kreeg wel wat airplay in de avondprogrammatie van Studio Brussel, maar dat was het. Tot Bazart in november vorig jaar in de kleine zaal van de AB in Brussel speelde, herinnert manager Alexander Vandriessche zich.
‘Daar gebeurde iets dat ik ook niet had durven te dromen. De hele zaal zong alle nummers mee. Bazart had een following opgebouwd terwijl de muziekindustrie en de media niets in de mot hadden.’
Ons entourage durft groter te denken dan wij, maar tot dusver kregen ze altijd gelijk.
De aanhang van de Nederlandstalige popgroep bleef groeien. In mei vulde de groep de grote zaal van de AB, met amper twee singles op zak maar wel smeltende meisjesharten op de eerste rijen.
In Werchter, waar Bazart op een voor festivalgangers ontieglijk vroeg middaguur speelde, moest de concerttent een kwartier voor aanvang worden afgesloten.
Vervolgens gingen de Lokerse Feesten en Pukkelpop voor de bijl. De twee AB’s van volgende week zitten al maanden vol, en ook de Lotto Arena in Antwerpen was in een dag uitverkocht.
Gisteren verscheen eindelijk ‘Echo’, het debuut van Vlaanderens snelst groeiende popband: eerst nog op iTunes, volgende week ook fysiek. Bazart legt de omgekeerde weg af die de meeste popgroepen bewandelen: ontploffen voor het eerste voldragen album in de winkels ligt.
Absolute democratie
Het klinkt als een droomscenario, maar is het dat ook? De leden van Bazart zijn piepjong, gemiddeld 22. Zo vroeg naar het sterrendom worden geschoten, schept hoge verwachtingen. Mathieu Terryn, een van de drie zangers van Bazart, is zich daarvan bewust. ‘We beseffen dat dit allerminst een gangbaar scenario is. Maar we laten ons niet opjagen. Bazart is een absolute democratie. Elke nieuwe grote stap wordt uitvoerig in de band besproken. En de lijnen met onze entourage zijn kort. Ik sta dagelijks in contact met onze manager. Als we ons niet goed voelen bij een voorstel, dan gebeurt het niet.’
Bazart heeft dezelfde zakelijke entourage als die van dat andere Vlaamse popfenomeen, Oscar & The Wolf: manager Vandriessche, platenfirma Play It Again Sam (PIAS) en concertpromotor Live Nation. Dat is geen toeval. Vandriessche kwam Mathieu Terryn op het spoor via Oscar-zanger Max Colombie. Als tieners maakten ze samen het mooie weer bij Junior Eurosong. Terryn was ook nog even chauffeur voor Oscar & The Wolf.
Kan je popsuccessen copy-pasten? Nee, klinkt het bij het management en de platenmaatschappij. ‘Elk verhaal is uniek’, zegt Sander Graumans, verantwoordelijk voor marketing bij PIAS. ‘Muzikaal zijn er zeker gelijkenissen. Beide bands brengen een soort elektropop met r&b-invloeden, en de frontmannen zijn door hun fans als posterboys ingehaald. Maar Bazart zingt in het Nederlands, dat is toch een heel andere markt. Niet per se gemakkelijker, overigens.’
‘Bazart viel overal tussen twee stoelen: te populair voor de ene zender, te veel kleinkunst voor de andere. Dat maakt het des te zotter dat we het voorbije half jaar continu in snelheid zijn genomen. Bazart is het beste bewijs dat het in de muziekbusiness steeds moeilijker is in geijkte succesformules te denken. Het internet is zo’n oncontroleerbare factor dat bands een hoge vlucht kunnen nemen terwijl je er als entourage op staat te kijken.’
Niet vals bescheiden
Hét geheim valt moeilijk te ontrafelen. Volgens Vandriessche vult Bazart de leemte tussen Nederlandstalige rock, Vlamingen die in het dialect zingen en Nederlandstalige hiphop. ‘Blijkbaar zat iedereen te wachten op catchy, meezingbare Nederlandstalige pop. Dat de drie zangers hun uiterlijk mee hebben, zal ook wel een rol spelen. (lacht) Niets tegen Noordkaap en Gorki - integendeel, ik ben met hun muziek opgegroeid - maar dat waren nu ook niet bepaald posterboys, hè.’
Meezingers en looks zijn één ding, maar zonder sterke podiumreputatie zingt een popgroep het niet lang uit. Live klinkt Bazart broeierig, innemend en hartverwarmend. En het publiek krijgt er niet genoeg van, bewijst de snelle uitverkoop van de Lotto Arena.
Gaat het niet te snel? Terryn: ‘Toen ons de de Lotto Arena werd voorgesteld, dacht ik even: ‘Is dit niet wat overhaast? Worden we niet te snel te groot?’ Onze entourage durft groter te denken dan wij, maar tot dusver kreeg ze altijd gelijk.’
Vandriessche: ‘Je moet niet vals bescheiden zijn. Als het potentieel er ligt, moet je springen. Het publiek wil ons nu, en ook die gasten zijn er klaar voor. Bazart en Oscar & The Wolf zijn sinds hun twaalfde bezig met muziek, die kunnen wel wat aan. Ze zijn gemaakt voor een leven in de spotlights. Je kan ook te lang wachten om te springen. Ik zie veel groepen de grote arena’s proberen als het nét te laat is.’
Hoe hoog kan Bazart nog springen in Vlaanderen? Rock Werchter afsluiten? ‘Zeg nooit nooit, maar ik zie Bazart zeker een aantal Sportpaleizen vullen. ‘Een Clouseauke of een Mike en Vegaske doen’, zoals dat heet.’
Nu ‘Echo’ er ligt, heeft Bazart in elk geval een voldragen verhaal om voet aan wal te zetten in Nederland. Dit najaar speelt de groep er enkele clubshows. Nederland is nog niet overtuigd van de catchy droompop van Bazart: op Pinkpop en Lowlands nam het publiek een afwachtende houding aan. ‘Nederlanders zijn extra kritisch voor Vlamingen’, zegt frontman Terryn. Vandriessche panikeert niet: ‘Er is een plan. Nederland gaat ook voor de bijl.’
Is Bazart uitgezongen buiten Vlaanderen en Nederland? Vandriessche denkt van niet. ‘We krijgen positieve signalen uit Frankrijk en Duitsland, zowel van de muziekindustrie als op sociale media. Het is popmuziek, taal is ook maar een instrument. Sigur Rós heeft de wereld veroverd in een IJslands dialect. En kijk naar het internationale succes van Christine & The Queens. Ik zeg niet dat we zo ver springen met Bazart, maar het kan zo gek lopen dat je niets mag uitsluiten.’
‘Echo’ verschijnt bij PIAS. Op 31 maart staat Bazart in de Lotto Arena in Antwerpen. Alle andere concerten zijn uitverkocht.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Kerstakkoord bij Volkswagen: 35.000 jobs weg, autoproductie stopt in twee fabrieken