‘Diversiteit van denken is een topprioriteit voor elke organisatie'
Maria Rocha Barros (vice president of Legal & Corporate Affairs Europe) is een van de jongste vrouwelijke leidinggevenden bij de wereldwijde brouwer. Een vurig pleidooi voor diversiteit in de breedste zin van het woord.
Voor Maria Rocha Barros is de huidige disruptieve wereld geen nieuw fenomeen: disruptie heeft altijd bestaan, al gaat het de laatste jaren wel bijzonder hard. ‘De kunst bestaat erin verandering te omarmen en te zien als een opportuniteit. Of in de woorden van onze CEO Carlos Brito: Groot dromen kost net zoveel energie als klein dromen.’
Uniek in diversiteit
Rocha Barros gelooft rotsvast in diversiteit als basis voor een disruptive mindset in een organisatie. ‘Elke positieve verandering begint met mannen en vrouwen met uiteenlopende achtergronden, ervaringen en standpunten die overleggen en samenwerken. Bij AB InBev noemen we dit de ‘diversiteit van denken’. Diversiteit moet daarom een topprioriteit zijn in elke organisatie. En bij AB InBev zijn we echt uniek in onze diversiteit.’
Medewerkers van AB InBev krijgen tal van kansen voor interne mobiliteit, zowel geografisch als functioneel, en worden daar ook actief toe aangezet. Rocha Barros zelf werkte de laatste vijf jaar in New York, Mexico City en Leuven. AB InBev is de enige brouwer met activiteiten op de vijf continenten. In de Leuvense hoofdzetel, waar Engels de voertaal is, loop je mensen tegen het lijf uit alle uithoeken van de wereld: Europa, Azië, Zuid-Amerika, Noord-Amerika… En dat blijkt een verrijkende ervaring voor iedereen.
Diversiteit in alle geledingen
Maar voor Rocha Barros blijft het verhaal niet beperkt tot culturele diversiteit: ‘Wij trekken professionals uit alle sectoren aan, van ingenieurs tot computerwetenschappers over advocaten en dokters. Dat multidisciplinaire aspect betekent een aanzienlijke meerwaarde voor AB InBev. De verscheidenheid aan standpunten verrijkt onze visie. Ze zetten onze lens op de externe wereld op scherp en dragen zo bij aan een doeltreffende strategie. We moeten individuen helpen zich verder te ontplooien. Natuurlijk heeft AB InBev een sterke bedrijfscultuur maar het is even belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn en dat ze het zelfvertrouwen ontwikkelen om nieuwe ideeën te opperen, kritisch te zijn en het status quo in vraag te stellen.’
Wij trekken professionals uit alle sectoren aan: dat zet onze lens op scherp.
Als werkgever staart AB InBev zich ook niet blind op competenties. Het HR-beleid kijkt in de eerste plaats naar het potentieel. Op basis daarvan wordt een carrièreplan uitgetekend met doorgroeimogelijkheden op maat van de medewerker. Naast diversiteit in culturele en professionele achtergronden, vormt de diversiteit van het aanbod de derde invalshoek. Logisch, want de disruptieve consument is zelf ook divers. Om die consument te begrijpen moet een organisatie zijn leefwereld doorgronden, zijn ervaringen en belevenissen kennen, zijn kijk op de wereld vatten… en daar een aangepaste productportfolio tegenover plaatsen. ‘Die portfolio moet meer keuzemogelijkheden, gelegenheden en ervaringen aanbieden’, vervolgt Maria Rocha Barros. ‘Tegen die achtergrond zetten we in de nabije toekomst onder meer in op innovatieve alcoholvrije en alcoholarme bieren. Een goed voorbeeld is ons product Hoegaarden Radler 0.0, waarmee we nu consumentengroepen bereiken die vroeger de biercategorie zelfs niet zouden overwegen.’
Het beste van beide werelden
Ook bij de recente combinatie van AB InBev met SABMiller ontmoetten twee werelden elkaar. Nieuwe mensen, nieuwe bedrijfscultuur, nieuwe producten… de diversiteit regeert. Maria Rocha Barros: ‘Het zou een kolossale vergissing zijn om de waarden van één partner zomaar op te dringen aan de andere. Elke organisatie heeft haar eigenheid, heeft eigen sterktes en bouwde een specifieke bedrijfscultuur uit. Ik zie geen enkele reden waarom die van AB InBev op alle domeinen superieur zou zijn.’
‘Als twee zulke grote spelers samengaan, bekijken we per organisatieniveau en per thema de best practices. We zullen een nieuw bedrijf bouwen, door het beste van beide werelden te verenigen. En alweer plukken we de vruchten van de uiteenlopende achtergronden van de medewerkers in beide bedrijven, om een nieuwe dynamiek binnen te brengen en onze kijk op de wereld te verbreden. Samen zijn we altijd sterker dan ieder op zich.’
Wat vandaag in belangrijke mate de perceptie van een succesvolle onderneming vormt is de mate waarin zij het leven van de consument eenvoudiger en aangenamer maakt. Voor AB InBev zijn de keuzes om te beantwoorden aan deze verwachtingen duidelijk: diversiteit bij de medewerkers als antwoord op de uitdagingen van de disruptieve economie, diversiteit in het aanbod als antwoord op de vraag van de consument naar meer keuze en nieuwe ervaringen.
Consumenten zijn ontdekkers geworden
Het inzetten op nieuwe consumentenbehoeften vertaalt zich voor AB InBev in drie focuspunten. Jean-Jacques Velkeniers (Business Unit President Europe West) licht toe.
Focus op innovatieve alcoholarme en alcoholvrije bieren
Tegen het jaar 2025 moet het wereldwijde AB InBev-biervolume voor een vijfde bestaan uit alcoholvrije of alcoholarme bieren. Hoegaarden speelt een vooraanstaande rol in dit verhaal. Binnen dit gamma zagen dan ook verschillende nieuwe varianten het daglicht. Het populairste biermerk in bierland België blijft evenwel Jupiler. Met de lancering op 1 december van de nieuwe Jupiler 0,0% zette AB InBev een belangrijke stap om zijn doelstelling te bereiken. Dit alcoholvrije bier met een goede body, een volle smaak en het karakter van een echte pils vervangt Jupiler NA. De vormgeving van etiket en bierblikjes oogt eigentijds en aantrekkelijk. De slagzin ‘0% alcohol, 100% bier’ spreekt voor zich. 'Op café, op restaurant, in de sportclub of thuis… op termijn moet de consument naargelang het verbruiksmoment altijd de keuze hebben tussen een gewone, een alcoholarme of een alcoholvrije versie,' stelt Velkeniers.
Focus op speciale bieren
Het is dus belangrijk om de consument meer keuze en meer variëteiten aan te bieden. De overname van Brouwerij Bosteels en de aanwezigheid van Goose Island en het biobier Ginette, bieren die het AB InBev-aanbod naadloos aanvullen, kaderen in deze filosofie. Net als het Leffe Royale-gamma waarbij hopsoorten uit Poperinge, Argentinië en de US telkens voor een andere smaakbeleving zorgen. Deze variëteiten laten zich trouwens perfect schenken bij de maaltijd. Naast de aanvulling van het bestaande assortiment wil Velkeniers ook verder inzetten op het promoten van de hidden pearls in het huidige AB InBev aanbod: 'Bieren als Hoegaarden Grand Cru, Vieux Temps of Julius zijn echte pareltjes die we als Belg moeten herontdekken en terecht trots op kunnen zijn.'
Focus op ondersteuning van de horeca
In België stellen we een verschuiving van de bierconsumptie vast van café naar canapé. Mensen genieten thuis van een goed glas en gaan in de horeca vooral op zoek naar een totale kwaliteitsbeleving. Om die ervaring te optimaliseren schenken cafés sinds februari Leffe in een nieuw glas, speciaal ontworpen om de zintuiglijke beleving te versterken. Foodpairing is nog zo’n opvallende horecatrend. De kaasmeesters van Savencia en de biermeesters van AB InBev ontwikkelden samen de Pavé à la Leffe, een abdijkaas. Waar andere bierkazen worden geborsteld met bier, maakt Leffe Blond of Bruin hier uitdrukkelijk deel uit van het recept. Zo verkrijgt de kaas authentieke aroma’s en een complexe smaak. De beide varianten laten zich in volmaakte harmonie degusteren bij een glas bier. 'Ten slotte bieden we horecazaken gepersonaliseerde menukaarten aan, met uitleg, foto’s en tips voor het schenken van onze bieren en de mogelijke combinaties met bereidingen', besluit Velkeniers.
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 3 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 4 Financieel vermogen van de Belgen met 1.252 miljard euro op hoogste peil ooit
- 5 Spanje wil belasting van 100 procent voor huizenkopers van buiten EU