Coherente strijd tegen zwerfvuil
AB InBev is zich zeer bewust van de lege bierblikjes die onachtzame consumenten op straat of in de natuur werpen. De brouwerij pakt dit milieuprobleem nu concreet aan, op drie domeinen.
Onlangs toverde Mooimakers, het afvalbestrijdingsinitiatief van OVAM, Fost Plus en de Vlaamse lokale besturen (VVSG), de lopende reclamecampagnes van Jupiler om tot een oproep om lege bierblikjes in de vuilbak te werpen. Dat resulteerde in een opvallende gezamenlijke campagne die enkele weken te bewonderen was in de straten van Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt, Oostende en nog 20 andere Vlaamse steden.
De sensibiliseringscampagne was slechts een van de vele manieren waarop AB InBev inzet op sensibilisering. De brouwerij gaat nog een flinke stap verder in zijn strijd tegen zwerfvuil, verduidelijkt Dimitri Van Loock, marketingmanager van Jupiler.
AB InBev medewerkers ruimen zwerfvuil
‘We organiseren eigen opruimacties met collega’s en nemen deel aan georganiseerde initiatieven zoals de jaarlijkse Lenteschoonmaak van de Mooimakers en BeWapp. Via een gecoördineerde aanpak roepen we onze medewerkers op om rond hun woonplaats - of in hun regio - zelf de handen uit de mouwen te steken en rondslingerend zwerfvuil op te ruimen. Acties zoals deze houden we jaarlijks rond Wereldmilieudag. We werken via interne communicatie gericht naar die dag toe, zodat we de betrokkenheid van ons personeel kunnen maximaliseren. Naar onze interne oproep om deel te nemen aan die acties wordt ook echt geluisterd. Er ontstaan dan crossfunctionele teams, waarin mensen vanuit verschillende afdelingen - tot aan ons top-management toe - samenwerken voor hetzelfde doel. Dit jaar telden we in België meer dan 90 teams. Dit toont duidelijk aan dat iedereen in het bedrijf zijn verantwoordelijkheid wil opnemen.’
Flesopeners geprint uit gerecycleerd plastiek
Daarnaast gebruikt AB InBev ook zijn innovatiekracht in de strijd tegen zwerfvuil, zoals afgelopen zomer gedemonstreerd werd op het internationale dancefestival Tomorrowland in Boom. ‘Daar gebruikten, in samenwerking met The One Project, 3D-printers om plastic te recycleren,’, gaat Dimitri Van Loock voort. ‘Met het verzameld plastic worden unieke, kleurrijke Jupiler-flesopeners gemaakt. Die flesopeners werden ter plaatse, voor de ogen van de bezoekers, vervaardigd via 3D-printers. Als partner van het festival deelden we aan de festivalgangers ook een totaal van 25.000 recyclekits uit. Deze kits helpen festivalgangers zelf hun afval op te ruimen en te recycleren. In totaal haalden de festivalgangers zo’n 20.000 kilogram PMD op. Via zulke projecten en sensibilisering wil AB InBev actief bijdragen aan een schonere toekomst voor iedereen.’
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 3 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 4 Financieel vermogen van de Belgen met 1.252 miljard euro op hoogste peil ooit
- 5 Spanje wil belasting van 100 procent voor huizenkopers van buiten EU