Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'We willen België klaarmaken om competitief te blijven op digitaal vlak'

©Shutterstock

De komst van internet via fiber is voor bedrijven een unieke kans om na te denken over innovatieve diensten, volgens Muriel Jadot van Proximus.

Tussen nu en 2032 investeert Proximus maar liefst vier miljard in de uitrol van zijn fibernetwerk. Daarmee wil de operator zowat alle Belgische gezinnen voorzien van internet via een glasvezelkabel; een ingreep die voor baanbrekende innovatie zal zorgen.

'De oorspronkelijke koperen kabels zijn indertijd bedacht om telefoonsignalen door te zenden. Daarna kwam de coaxkabel voor televisiesignalen. Met fiber hebben we een technologie die echt ontwikkeld is om data tegen lichtsnelheid te versturen', zegt Muriel Jadot, Fiber Product Manager bij Proximus.

Advertentie

Internet via fiber is niet alleen sneller, het is ook ‘symmetrisch’. Uploaden en downloaden gebeurt even snel, wat onder andere in de grafische sector handig is bij het versturen en ontvangen van grote bestanden. 'Internet via glasvezel heeft veel interessante commerciële mogelijkheden. We kennen de toepassingen van morgen nog niet, maar dit netwerk zal ze alleszins kunnen ondersteunen', beweert Muriel Jadot. ‘Het staat wel vast dat in de toekomst meer en meer toestellen met het internet verbonden zullen zijn.’

Fysiek én digitaal 

‘Het fysieke en digitale zal in de toekomst nog meer in elkaar overlopen, maar daar is een goede verbinding voor nodig’

Muriel Jadot
Fiber Product Manager bij Proximus

Met de investering in glasvezel wil Proximus België klaarmaken om competitief te blijven in een wereld zonder grenzen, waarin alles volop digitaliseert. ‘Kmo’s kunnen makkelijker inspelen op opportuniteiten. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de manier waarop we samenwerken met collega’s de voorbije twee jaar volledig is veranderd. De helft van de Belgische bedrijven zet haar applicaties in de cloud, maar dat kan met het huidige netwerk voor problemen zorgen. Het openen van een grote presentatie die in de cloud draait, kan al kleine vertragingen opleveren. Een ondernemer zei me dat er vandaag nog amper mensen met klachten aan zijn bureau staan nu er in zijn bedrijf fibernet is.’

Wie als bedrijf competitief wil blijven, zo zegt Muriel Jadot, zal dankzij fibernet toegevoegde diensten kunnen creëren. ‘Wanneer kleding in de winkel niet meer beschikbaar is in een bepaalde maat, wil die klant ter plaatse op de webshop kunnen bestellen. Het fysieke en digitale zal in de toekomst nog meer in elkaar overlopen, maar daar is een goede verbinding voor nodig. Een voorbeeld daarvan is te zien in de Volvo-garages. Wanneer auto’s binnenkomen voor een onderhoud, wordt de software dankzij ons internet automatisch geüpdatet. In de wachtzaal kunnen klanten ondertussen op de wifi van de garage surfen.’

Advertentie

Tijd voor radicale innovatie

Proximus rolt samen met partners als Fiberklaar en Unifiber het glasvezelnetwerk stad per stad uit, waardoor het intussen al een miljoen huizen en bedrijven kon verbinden. Muriel Jadot: ‘Heel de backbone van Proximus draait al op fiber, nu zorgen we voor de zogenaamde last mile. Op onze website kan een adres opgezocht worden om te zien of er al fiber beschikbaar is. Ondernemers hebben weinig investeringskosten, maar het is wel de ideale kans om de infrastructuur in vraag te stellen en na te gaan welke toegevoegde diensten ontwikkeld kunnen worden.’

Advertentie
Lees verder
6 van 45
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.