Een verhaal van visie, passie en overtuiging
Dragon’s Den is een populaire internationale TV show waarbij beginnende ondernemers voor een panel van selfmade miljonairs hun business plannen voorstellen, met het oog op het verkrijgen van risicokapitaal van een of meerdere juryleden. De jurering van de Beloftevolle Onderneming van het Jaar lijkt sterk op deze format. Jonge ondernemers met veel potentieel versus een gelouterde jury die kritisch beoordeelt en, weliswaar louter hypothetisch, zichzelf de vraag stelt: “In welk bedrijf zou ik mijn geld investeren?”
“Iedere economie heeft ze nodig, ondernemers die door hun passie en leiderschap anderen inspireren en motiveren.” zegt Stefan Olivier, partner bij EY. “Mensen die risico’s durven te nemen, vastberaden, gedreven en vaak eigenwijs overtuigd van hun visie op de toekomst. Dit zijn de smaakmakers van onze economie.” Deze smaakmakers worden reeds decennialang gelauwerd in het kader van de EY Onderneming van het Jaar award, de meest prestigieuze ondernemersprijs ter wereld. Naast deze award wordt in België ook de EY Beloftevolle Onderneming van het Jaar award uitgereikt, in 2015 reeds voor de tiende keer. Stefan Olivier legt uit: “Bedrijven als Televic, Clear2Pay of CMOSIS werden in het verleden laureaat. Kenmerkend aan deze wedstrijd is het peilen naar het zakelijk potentieel van de kandidaten. Naast de klassieke elementen, zoals financiële performantie, ondernemerschap, innovatie, internationalisatie en corporate governance, is het van belang dat de kandidaten in het bijzonder hun toekomstperspectieven verduidelijken. Hun visie, strategie & ambities en hoe dit concreet te realiseren. De jury dient overtuigd te worden van het toekomstig succes van de kandidaat, naast hetgeen reeds werd gepresteerd. Een robuust businessplan en een sterk team. Vernieuwende producten of diensten met een bewezen marktacceptatie en een uniek verkoopargument. Bovenal de potentie om internationaal schaalbaar en dupliceerbaar te groeien.”
De lat ligt dus duidelijk hoog, hoewel de (rechtstreekse) inzet van deze wedstrijd geen investering is maar vooral veel eer én een versterkte motivatie om verder te bouwen aan de ondernemersdroom.
Stefan Olivier
vennoot EY
Meest gelezen
- 1 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 2 Belgen zijn rijker dan gezinnen elders in Europa, maar vermogen is vrij ongelijk verdeeld
- 3 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'
- 4 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 5 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen