Mexicaanse tik doet Heineken geen pijn
Het Nederlandse Heineken kreeg dinsdag een tik nadat een Mexicaanse groep een pak aandelen had verkocht. Maar veel pijn doet het niet. Zowel het aandeel als het bedrijf presteert flink beter dan de concurrentie.
De Mexicaanse drankenbottelaar en -verdeler Fomento Economico Mexicano SAB (Femsa) heeft voor 2,5 miljard euro een belang van 5,24 procent in de Heineken-groep verkocht. Omdat de prijs die de institutionele investeerders betaalden een stuk onder de slotkoers van maandag ligt, ging de Nederlandse biergroep 3,8 procent lager. Toch ligt de koerswinst van het aandeel in Amsterdam sinds begin 2017 hoger dan die van Carlsberg in Kopenhagen. De beurswaarde van marktleider AB InBev is dit jaar zelfs licht gedaald.
Femsa haastte zich te zeggen dat de verkoop niet mag worden gezien als een vertrouwensbreuk. CEO Carlos Salazar Lomeling behoudt ‘een zeer positieve kijk’ op Heineken als een langetermijninvestering. De analisten delen duidelijk die mening: van de 33 die het aandeel volgen, veranderde niemand zijn advies of koersdoel. Overigens adviseert ongeveer de helft om Heineken te kopen. Slechts één analist hanteert een ‘verkoop’-advies. Ter vergelijking: bij AB InBev raadt twee derde aan te kopen, bij Carlsberg is dat maar een derde.
Heineken groeit sneller dan concurrentie
Het is uiteraard uitkijken naar de cijfers over het derde kwartaal begin volgende maand, maar over het eerste halfjaar presteerde Heineken beter dan zijn grootste twee concurrenten, de almaar groeiende groep van kleine speciaalbierbrouwers even buiten beschouwing gelaten. En dan gaat het niet alleen over de koersevolutie. Over de eerste zes maanden verkocht de Nederlandse brouwer 5,7 procent meer bier. AB InBev moest het in de periode met een groei van amper 0,3 procent stellen. Carlsberg bracht zelfs 2 procent minder aan de man.
Het belang van 20 procent - nu dus nog 14,76 procent - dat Femsa bezat, dateert van 2010. Het is sindsdien in waarde verdubbeld. Destijds kregen de Mexicanen het pakket in handen in ruil voor bieren als Dos Equis, Tecate en Sol. Femsa heeft nu 3,9 procent van Heineken nv verkocht voor 84,50 euro per aandeel, of 3,09 euro minder dan de slotkoers van maandag. Daarnaast verkocht het 2,67 procent van de Heineken Holding voor 78 euro per aandeel, of 4,80 euro onder de slotkoers. Femsa behoudt 8,63 procent en twee bestuurszitjes in de nv en 12,26 procent en één zitje in de holding.
Goedkoper gewaardeerd
Zelfs nu de beurswaarde bijna 19 procent hoger ligt dan begin dit jaar, blijft Heineken met een koerswinstverhouding van 21,8 een fractie goedkoper dan Carlsberg en veel goedkoper dan AB InBev. De Nederlandse groep is bovendien een stuk rendabeler dan de Belgisch-Braziliaanse bierreus gemeten in rendement op kapitaal. Ook de schuldratio van de Nederlanders is gezonder. In dividendrendement blijft Heineken wel een eind achterop hinken tegenover AB InBev, al doet Carlsberg het nog minder goed.
Hoewel Femsa dus in de strategie van Heineken gelooft, ligt het overhoop met de Nederlanders omdat die het contract met Coca-Cola Femsa voor de verdeling van Heineken-bieren in Brazilië willen verbreken. Femsa wil daarvoor worden gecompenseerd, want de overeenkomst loopt pas in 2020 af.
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 3 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 4 Spanje wil belasting van 100 procent voor huizenkopers van buiten EU
- 5 Financieel vermogen van de Belgen met 1.252 miljard euro op hoogste peil ooit