Goldman Sachs waagt zich aan charmeoffensief
Goldman Sachs denkt aan een heuse reclamecampagne om zijn besmeurde blazoen op te poetsen. Zelfs een bezoek aan talkshowdiva Oprah Winfrey is een optie. Ook journalisten krijgen plots uitnodigingen voor gesprekken met Goldman-toplui, al komt dat met een prijs voor de bank: toegang tot het gloednieuwe hoofdkantoor in Manhattan. Een rondleiding vindt de discrete bank echter ‘niet opportuun’.
Goldman Sachs loopt niet graag te koop met zijn macht en rijkdom. Dat lijkt niet meer dan verstandig sinds de bank in een storm van kritiek terechtkwam voor haar rol in de financiële crisis. Discretie is echter altijd al een onderdeel van de bedrijfscultuur geweest, zelfs nadat Goldman in 1999 een beursnotering kreeg. Dat is ook merkbaar in de mediaschuwe persdienst van de bank en de zwijgzaamheid van haar medewerkers. Het is niet gemakkelijk een glimp achter de facade van het ‘Evil Empire’ te krijgen.
Onze correspondent in New York, Kris Van Hamme, wist toch door te dringen tot het nieuwe hoofdkwartier van Goldman Sachs. Leer er meer over op zijn blog Big Apple!
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Welke ETF's zijn het interessantst voor Belgische beleggers?