Games en opkomende markten: twee keer de toekomst
Google investeert volgens TechCrunch tussen de 100 miljoen dollar en de 200 miljoen dollar in Zynga, het bedrijf achter spelletjes op sociale netwerken (zoals FarmVille en MafiaWars).
Het bericht is niet bevestigd, maar wel is zeker dat Google interesse heeft in games. De reden is eenvoudig: gebruikers moeten inloggen om te spelen, en dat laat toe interessante informatie over die gebruikers en hun gedrag te verzamelen. Dat is ook de reden waarom spelletjes zo belangrijk zijn voor Facebook bijvoorbeeld.
Games en online sociale netwerken worden steeds meer big business en opkomende markten spelen hierbij een grote rol. The Economist kwam recent met een boeiend verhaal over The Emerging online giants, waarbij ze het hadden over het Russische Digital Sky Technologies (DST), het Zuid-Afrikaanse Naspers en het Chinese Tencent.
Deze bedrijven investeren in sectorgenoten in opkomende markten (ook in elkaar) maar zijn ook vroege investeerders in Westerse innovatieve bedrijven, DST bezit bijvoorbeeld 10 procent van Facebook en participeert ook in Zynga.
Tencent verdient behoorlijk wat geld met games en handelt in een virtuele muntheenheid (die met 'echt' geld moet worden gekocht) waar spelers vervolgens virtuele goederen mee kopen (in het kader van de games).
Virtual Worlds News berichtte vorige week dat het Chinese ministerie van Cultuur advertenties verbiedt voor games wanneer die advertenties pornografische, gewelddadige of gok-beelden gebruiken. De bedoeling is minderjarigen te beschermen tegen verderfelijke invloeden. Nog belangrijker: het zal ook verboden zijn virtueel geld te verkopen aan kinderen. Resultaat: de koers van Naspers, dat een belangrijke aandeelhouder is van Tencent, kreeg een zware aderlating.
In China maar ook in andere Aziatische landen zoals Zuid-Korea voert men regels in om spelletjesverslaving bij kinderen in te dijken.
Regelgeving zal dus zeker één van de factoren zijn waar beleggers in dit soort bedrijven rekening moeten mee houden. Tegelijk laat het zien dat de sector belangrijk wordt. In 2009 steeg de marktwaarde van de online games sector in China met bijna 40 procent tot 3,8 miljard dollar, aldus Xinhua.
Roland Legrand
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Kerstakkoord bij Volkswagen: 35.000 jobs weg, autoproductie stopt in twee fabrieken