Advertentie

Facebook past gebruiksvoorwaarden aan

Nieuwe gebruiksvoorwaarden bij Facebook. ©Bloomberg

Het sociale netwerk wil meer klaarheid scheppen over de inzameling van data.

Facebook plant, ten midden van het schandaal rond bigdatabedrijf Cambridge Analytica, een update van zijn gebruiksvoorwaarden en databeleid. 

Dat maakt het bedrijf in een blogpost, van de hand van privacybaas Erin Egan, bekend. Met de wijzigingen wil Facebook gebruikers duidelijker meegeven welke data het gebruikt en hoe het die inzet

Advertentie

Databeleid

Het sociale netwerk onderstreept dat het geen nieuwe rechten vraagt om data te verzamelen of te gebruiken. Ook eerdere privacykeuzes blijven ongewijzigd. 

Maar het databeleid is wel voorbijgestreefd sinds het drie jaar geleden voor het laatst is aangepast, erkent het bedrijf. Zo voegde Facebook nieuwe functies toe, zoals tweedehandsluik Marketplace en live-video's Facebook Live

Facebook zegt ook meer uitleg te willen geven welke data het gebruikt en waarom je welke advertenties voorgeschoteld krijgt. Het wil dat doen in 'gemakkelijker te begrijpen taal'. 

Akkoord

Opvallend genoeg onderstreept Facebook nog eens dat berichtendienst Messenger en fotodeelapp Instagram binnen hetzelfde bedrijf vallen en hetzelfde databeleid delen. 

De komende zeven dagen geeft Facebook de mogelijkheid om te reageren op de vernieuwde gebruiksvoorwaarden en databeleid. Daarna moeten gebruikers zich akkoord verklaren met de nieuwe documenten. 

Advertentie
Gesponsorde inhoud