Advertentie

Facebook trekt volop kaart van privéberichten

Facebook zet berichtendiensten zoals WhatsApp centraal. ©Bloomberg

Het grootste sociale netwerk in de wereld kondigt een drastische koerswijziging aan: het schuift haar berichtendiensten WhatsApp en Messenger naar het centrum van de aandacht.

'De wereld meer open en verbonden maken.' Het was bij het ontstaan van Facebook in 2004 de eerste tagline van het grootste sociale netwerk ter wereld. 

Met een blogpost woensdagavond verwijst Facebook-CEO Mark Zuckerberg die oorspronkelijke marsrichting naar de geschiedenisboeken. In een blog van meer dan 3.000 woorden legt hij zo veel mogelijk de nadruk op 'privé en afgeschermd' in plaats van 'open en verbonden'. 

Advertentie

Woonkamer

Al in de eerste alinea wordt duidelijk wat dat concreet betekent. Facebook moet een 'op privacy gefocuste berichtendienst en sociaal netwerk' worden. De berichtendienst komt daarbij voor het sociale netwerk.

Private berichten, verdwijnende verhalen en kleine groepen zijn nu al de snelstgroeiende delen van online communicatie.

Mark Zuckerberg
CEO Facebook

Het digitale equivalent van een marktplein - wat Facebook was - krijgt steeds meer concurrentie van het digitale equivalent van een woonkamer, wat de berichtendiensten WhatsApp, Messenger en Direct (van Instagram) zouden moeten zijn, legt Zuckerberg uit. 

De drie diensten zitten al langer in de lift. Het bedrijf legde er eerder al de nadruk op dat die een belangrijkere plaats zouden krijgen in de Facebook-familie. De groep geeft al enkele kwartalen cijfers van hoeveel mensen een van de vier apps gebruiken. In het laatste kwartaal waren dat er 2,7 miljard.

Encryptie

Messenger en WhatsApp zijn populair voor het versturen van berichten, die laatste vooral omdat berichten er geëncrypteerd of versleuteld zijn. Daarmee heeft Facebook alleen zicht op metadata, bijvoorbeeld wie je wanneer een bericht stuurt. Die encryptie wordt een belangrijke tool voor het hele netwerk volgens Zuckerberg.

Instagram is dan weer populair voor de 'Stories' - de verdwijnende videoverhalen. In de laatste conferencecall met analisten zei Zuckerberg dat er dagelijks 500 miljoen mensen videoverhalen maken of bekijken. Dat principe wil Zuckerberg ook op berichten toepassen, door ze bijvoorbeeld standaard na een maand of een jaar te verwijderen. 

Advertentie

'Private berichten, verdwijnende verhalen en kleine groepen zijn nu al de snelstgroeiende delen van online communicatie', geeft Zuckerberg aan in de post. De keuze om privéberichten of verdwijnende verhalen naar voren te schuiven is dus ook een keuze voor groei. 

Facebook wil het zijn gebruikers ook mogelijk maken berichten te sturen van de ene dienst naar de andere: bijvoorbeeld van Whatsapp naar Messenger. 

Advertenties

De ommezwaai zal nog veel voeten in de aarde hebben en Zuckerberg laat zich geen deadlines opleggen. Hij erkent dat Facebook op dit ogenblik geen sterke reputatie heeft in privacybeschermende diensten. Het sociale netwerk bokst op tegen andere berichtendiensten als Telegram, dat een betere reputatie heeft voor privacy. Maar Facebook kan wel 'maken wat mensen willen'. 

Tegelijk zijn er ook scherpe randjes aan het plan. Encryptie is al jaren een doorn in het oog van veiligheidsdiensten. Berichten afschermen betekent dat ook mensen met slechte bedoelingen vrijer spel krijgen. Zuckerberg zegt dat maatschappijen altijd al geworsteld hebben met de balans tussen 'privacy en veiligheid'. 

De koerswijziging dreigt het businessmodel van het bedrijf op scherp te zetten. Facebook haalt nu quasi al zijn omzet uit de verkoop van advertenties op basis van data die gebruikers in een 'open en verbonden omgeving' deelden. In de blog geeft Zuckerberg tussen de lijnen aan dat een keuze voor privékanalen de deur openzet voor betalingen of zelfs e-commerce. 

Advertentie
Gesponsorde inhoud