Advertentie

YouTube tekent voor tiende reclameomzet Google

YouTube is goed voor een tiende van Googles reclameomzet. ©Bloomberg

Google gaf maandagavond voor het eerst inzage in de prestaties van zijn onlinevideoplatform YouTube. Die is jaarlijks goed voor 15 miljard reclamedollars.

Surprise van de chef bij de resultaten van  Alphabet, de koepel boven de zoekgigant Google, maandagavond. Een nieuwe chef, overigens. Alphabet presenteerde voor het eerst kwartaalresultaten sinds Google-CEO Sundar Pichai in december ook CEO van Alphabet werd. 
Advertentie
Alphabet gaf voor het eerst opgesplitste cijfers van twee Google-divisies: het videoplatform YouTube en de onlineopslagplaats Google Cloud. Vooral de prestaties van YouTube sprongen in het oog. Google kocht YouTube in november 2006 voor 1,7 miljard dollar, maar gaf sindsdien maar zelden een blik onder de motorkap. 
Advertentie

Reclamedollars

Adverteerders spendeerden in het vierde kwartaal 4,7 miljard dollar aan reclame op het platform, een sprong van 30 procent jaar op jaar. Op jaarbasis draagt het onlinevideoplatform al voor 15,1 miljard dollar bij. Dat is een stijging van 35 procent vergeleken met een jaar eerder.
15,1 miljard
Reclamegeld
YouTube was in 2019 goed voor meer dan 15 miljard dollar reclamegeld.

YouTube telt al voor een tiende van Googles jaarlijkse reclameomzet op de eigen domeinen (134,8 miljard dollar; Google verdient ook aan advertenties op sites van derden). Google onthult de cijfers om investeerders duidelijk te maken dat het naast de zoekmotor nog andere ijzers in het vuur heeft. 
Het gaat niet alleen om reclamedollars. YouTube rijft ook inkomsten binnen uit betalende diensten, zoals de muziekstreamingdienst YouTube Music en de reclamevrije streamingdienst YouTube Premium. Het bedrijf heeft daar 20 miljoen betalende gebruikers.

Ruimte

Analisten zijn verdeeld over hoe goed of slecht YouTube presteert. YouTube heeft 2 miljard gebruikers die maandelijks een keertje langskomen. Dat zou betekenen dat YouTube elk jaar maar 8 dollar aan elke gebruiker verdient. Ter vergelijking: Facebook verdient elk kwartaal 8 dollar aan elke gebruiker. 
Pichai zei in de call met de analisten dat er nog 'significant ruimte is' om geld te verdienen aan de YouTube-gebruikers. Hij reageert daarmee op de Alphabet-resultaten die onder de verwachting bleven. De omzet klokte af op 46,1 miljard dollar, minder dan de 46,9 miljard dollar die de analisten hadden voorspeld. 
Naast YouTube rekent Pichai ook op Google Cloud. De clouddienst waar bedrijven hun data online kunnen opslaan (waardoor ze geen eigen servers meer nodig hebben) was in het vierde kwartaal goed voor 2,6 miljard dollar en op jaarbasis voor bijna 9 miljard dollar. 


Advertentie
Gesponsorde inhoud