Advertentie

Twitter lekt per ongeluk datum beursgang

Foto Reuters ©REUTERS

Het was niet eens via een tweet, maar via een revisie van het prospectus dat het uitgelekt is: het ziet ernaar uit dat Twitter zijn beursdebuut maakt op 15 november.

De datum voor de beursnotering staat niet expliciet in het herziene prospectus, maar kan afgeleid worden: op 15 februari volgend jaar verloopt de lock-upperiode tijdens dewelke werknemers die geen lid zijn van het hogere kader, hun aandelen niet mogen verkopen. Meestal loopt die periode 90 dagen.

De datum staat dus niet in steen gebeiteld. De analisten van PrivCo, die de passage over de lockupperiode opmerkten, zien de vergetelheid wel als een signaal dat Twitter misschien iets te veel haast aan het maken is tijdens de voorbereidingen van de beursgang.

Advertentie

Wat ook opvalt in het herziene prospectus, is de toename van het aantal verwijzingen naar de mobiele markt. In de eerste versie, die dateert van juli, duikt het woord 'mobile' 91 keer op. Intussen is dat aantal al gestegen tot 131. Echt verrassen mag dat niet doen. De mobiele markt is het volgende grote wingewest voor de nieuwe generatie internetbedrijven. Het moet ook de grote winstmotor worden voor Facebook.

Twitter begint ook steeds nadrukkelijker te waarschuwen voor de risico's van een belegging in het bedrijf. Twitter wijst erop dat maar liefst 77 procent van de gebruikers zich buiten de VS bevindt, maar dat die enkel 25 procent van de inkomsten van Twitter uitmaken. De microblogdienst wijst erop dat het heel moeilijk is om geld te slaan uit die gebruikers, zeker wanneer ze zich bevinden in de groeilanden.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Alain De Laet, de eigenaar van Brouwerij Huyghe: 'Onze brouwerijen vullen elkaar aan. Delirium Tremens is een merk met een speels imago, terwijl de Gouden Carolus-bieren een klassieker imago hebben.'
Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.
Gesponsorde inhoud