Advertentie

Google schrapt Belgische sites

Het Belgische Publicityweb, een internetbedrijf dat bedrijven hoog tracht te doen eindigen in resultaten van zoekmachines, ligt in de clinch met Google. De zoekrobot heeft een aantal van de klanten van Publicityweb uit de zoekresultaten verwijderd. "Technische problemen", klinkt het bij Publicityweb. Specialisten zijn van oordeel dat het internetbedrijf door Google op de vingers is getikt. Voor zover bekend is het dan de eerste keer dat zoiets gebeurt in ons land.

Bij Publicityweb zelf is men uiterst karig met informatie. Gerald Claessens, manager bij Publicityweb, wilde niet echt specifiëren om welke technische problemen het gaat, noch over de oorzaken ervan. Bij het bedrijf heeft men het over "een storm in een glas water". Feit is wel dat de site van een klant als Foto.com, en de site Publicityweb.be zelf, de voorbije week, geen enkele geïndexeerde pagina meer in de zoekmachine bevatte. Mogelijk zijn nog andere klanten getroffen.

Waarnemers zijn van oordeel dat oneerlijke praktijken van zoekmachineoptimalisator Publicityweb aan de basis liggen van de Google-actie. "Die verwijderde pagina's zijn geen toeval", meent Tom Bogaert, zaakvoerder bij SE Marketing, een andere zoekmachineoptimalisator. "Google schrapt niet zomaar websites", stelt hij. "Een site wordt in principe door Google manueel verwijderd uit de zoekresultaten. Er gaan ook verwittigingen aan vooraf."

Advertentie

Dat een site verwijderd wordt, wil niet zeggen dat de klant van de zoekmachineoptimalisator te kwader trouw heeft gehandeld. Vaak is deze zelfs niet op de hoogte. Publicityweb heeft zijn klanten alvast op de hoogte gebracht van het voorval. Google zelf wilde geen commentaar geven op het geval Publicityweb zelf, al wil men het daar ook niet formeel ontkennen. "Algemeen wensen wij te melden dat onze topprioriteit het optimaliseren van onze zoekresultaten is", vertelt de verantwoordelijke van Google België. "Als mensen zich niet houden aan onze richtlijnen deelt Google een penalty uit."

Pittig detail is overigens dat binnen sectorfederatie IAB (Interactive Advertising Bureau) een stuurgroep ('task force') zoekmachinemarketing bestaat, die, zo merkt Bogaert fijntjes op, wordt voorgezeten door iemand van Publicityweb. Het internetbedrijf maakt op zijn eigen site ook gewag van het gebruik van zogenaamde 'doorway pages'. Zo'n doorway page is een speciale webpagina die in de 'code' van de eigenlijke website wordt opgenomen. De surfer krijgt die pagina nooit te zien, maar ze bevat wel een pak informatie (waaronder relevante trefwoorden) waar de Google-zoekmachine positief op reageert. Enkele maanden geleden werd in Duitsland de site van BMW een tijdje door Google geweerd, omdat het een gelijkaardige 'doorway'-techniek zou gebruiken.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Alain De Laet, de eigenaar van Brouwerij Huyghe: 'Onze brouwerijen vullen elkaar aan. Delirium Tremens is een merk met een speels imago, terwijl de Gouden Carolus-bieren een klassieker imago hebben.'
Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.
Gesponsorde inhoud