Open VLD en CD&V zetten deur open voor nieuwe investeringen De Lijn
Het nieuwe vervoersplan van De Lijn kende maandag een tumultueuze eerste werkdag. De Vlaamse regering belooft de kinderziektes aan te pakken. CD&V en Open VLD zetten de deur open voor nieuwe investeringen.
Het nieuwe vervoerplan van De Lijn ging afgelopen weekend al van start, maar kreeg maandag, op de eerste schooldag van het jaar, pas zijn echte vuurdoop. Hoewel er ook positieve reacties waren op het nieuwe plan, waarbij tientallen gemeenten meer dan de helft van hun haltes verliezen, verliep de eerste grote test niet overal even vlot. Jongeren van een buso-school in Hasselt, waar vooral doven en slechthorenden en kinderen met een verstandelijke beperking schoolgaan, moesten 500 meter over een onveilige weg wandelen naar de nieuwe bushalte. Andere leerlingen zaten dubbel zo lang op de bus of kwamen te laat aan op school.
Als uit een evaluatie blijkt dat een hoger budget moet worden toegewezen aan De Lijn om de dienstverlening te garanderen, ook in landelijk Vlaanderen, dan moet dat kunnen voor onze partij.
Nieuwe investeringen mogelijk
'Kinderziektes', zei Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Gwendolyn Rutten daarover in 'Terzake'. 'Dit is een hele grote hervorming, het zou een wonder zijn als dat zonder slag of stoot gebeurt.' Volgens de partijgenote van minister van Mobiliteit Lydia Peeters zal de Vlaamse regering die problemen oplossen. 'We zullen kijken of daar meer middelen voor nodig zijn en of dat binnen de budgetten kan.'
Ook CD&V zet de deur open voor nieuwe investeringen in De Lijn. De partij toonde zich voor de kerstvakantie kritisch over de 'plotse' afschaffing van meer dan 3.000 haltes en drong aan op de oprichting van een specifiek meldpunt. Dat meldpunt moet volgens CD&V niet alleen helpen om te kunnen bijsturen waar nodig, maar kan ook helpen om een bredere evaluatie te maken.
'Als uit een evaluatie blijkt dat een hoger budget moet worden toegewezen aan De Lijn om de dienstverlening te garanderen, ook in landelijk Vlaanderen, dan moet dat kunnen voor onze partij. Dat kan nog in het kader van de volgende begrotingscontrole van deze regering', zei Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V). Ook CD&V-voorzitter Sammy Mahdi vindt dat er tijdens de begrotingscontrole van maart extra middelen moeten worden uitgetrokken als dat nodig is.
Kostenefficiëntie
Minister van Begroting Matthias Diependaele (N-VA), maandag ook te gast in 'Terzake', maakte duidelijk dat hij geen extra geld wil uittrekken. Hij wees erop dat de kostenefficiëntie bij De Lijn een pak beter kan. 'Dat betekent dat je met dezelfde centen een beter openbaar vervoer kan uitbouwen, en dat is de opdracht die wij hebben.'
Het nieuwe plan moest de dienstverlening tussen woonkernen en andere belangrijke knooppunten verbeteren door de bussen en trams op die routes sneller, frequenter en betrouwbaarder te laten rijden. Dus: meer ritten op drukke assen, minder bussen op trajecten met minder reizigers. Reizigers die naar buitenwijken of verder afgelegen gebieden willen pendelen, zijn aangewezen op flexbussen.
Meest gelezen
- 1 Verkoop e-auto's trekt aan, Tesla halveert in Europa
- 2 ‘Van 0 naar 1939 in 3 seconden’: affiches dopen Tesla om tot ‘Swasticar’
- 3 Musk botst op weerstand bij Amerikaanse ambtenaren
- 4 De Wever saneert dit jaar hooguit de helft van wat Europa vraagt
- 5 Jarenlange rechterhand van De Wever maakt comeback in Antwerpse politiek