Parijs wikt beperkte belastingverhoging
Wegens de oplopende schuld en de dure energietransitie overweegt de Franse regering een belastingverhoging, tegen de eigen principes in.
Het Franse politieke leven trekt zich woensdag weer op gang met een eerste ministerraad na het zomerreces. Een van de opdrachten wordt een speurtocht naar geld voor de Franse schatkist. President Emmanuel Macron heeft sinds 2017 altijd geprobeerd de belastingdruk niet te laten oplopen. Maar nu lijkt het onvermijdelijke in zicht.
De nieuwe staatssecretaris voor de Begroting, Thomas Cazenave, moet tegen eind september een nieuw begrotingsontwerp klaar hebben. Het moet zuiniger. Voor het eerst is de Franse overheidsschuld gestegen tot boven 3.000 miljard euro. Bovendien wordt de schuld, door de oplopende rente, almaar duurder om te financieren. In april van dit jaar verlaagde het ratingsbureau Fitch de Franse kredietwaardigheid van AA naar AA-. Ook dat verhoogt de kostprijs van de schuld.
De Franse minister van Economie, Bruno Le Maire, maakte eind juni al bekend dat hij 10 tot 12 procent wil besparen. Dat zal onder meer gebeuren door besparingen in de gezondheidszorg en op bepaalde subsidies, zoals die voor tewerkstelling. Ook de subsidies voor energieprijzen vallen weg.
Energietransitie
De Franse regering staat voor een reeks nieuwe uitgaven en investeringen. De prijs van de energietransitie zal oplopen tot 30 miljard euro per jaar. In 2024 heeft premier Elisabeth Borne daarvoor al 7 miljard euro voorzien. En door een reeks beloften van Macron - voor het onderwijs, de versterking van de ordediensten en het leger - zijn nog extra uitgaven nodig.
We willen de bevolking niet beroven. We willen de Fransen meer koopkracht geven.
Daarom moet de schatkist bijkomende inkomsten vinden. Dan doemen belastingverhogingen op. Tot nu was elke belastingverhoging een rode lijn voor Macron. Om de bedrijfswereld gerust te stellen, beloofde Le Maire al dat de vennootschapsbelasting, die zakte van 33 naar 25 procent, ongemoeid wordt gelaten.
Het doel zijn gerichte belastingverhogingen die geen al te grote impact hebben en vermeden kunnen worden bij ander gedrag. Zo zal de exploitatie van de autosnelwegen hoger belast worden, wat doorgerekend wordt in de péage.
Cazenave heeft al verzekerd dat het niet de bedoeling is de Franse bevolking 'te beroven'. 'We willen de Fransen meer koopkracht geven.' Voor politieke waarnemers betekent dit dat het vooral oplapwerk wordt zonder grote ingrepen. De discussie in het parlement zal daar niet veel aan veranderen. Alles wat begroting is, kan de regering via een bijzonder mechanisme en zonder meerderheid goedkeuren.
Meest gelezen
- 1 ETS2, het woord dat uw gasfactuur honderden euro's duurder kan maken
- 2 Na de versoepelde renovatieplicht: ‘Je kan meer voordeel doen door nu een energieverslindend huis te kopen’
- 3 Belgische stroomproductie op laagste peil in zes jaar
- 4 Mandaat vicegouverneur Steven Vanackere bij Nationale Bank afgelopen door politieke impasse
- 5 Tesla ziet verkoop voor het eerst in zijn bestaan dalen