Advertentie

TikTok, Facebook, X en co. beloven haatspraak harder aan te pakken

Het X van Elon Musk zet mee zijn schouders onder een strengere aanpak van haatspraak. ©AFP

Een tiental socialemediabedrijven heeft zich er bij de Europese Unie toe geëngageerd harder te strijden tegen de verspreiding van illegale haatspraak op hun platforms. Tegelijk wordt hun gedragscode ingekapseld in de digitaledienstenwet.

Bekende netwerksites als X, Facebook, TikTok, Instagram en LinkedIn zullen onafhankelijke monitors laten verifiëren of ze adequaat omgaan met meldingen van de aanwezigheid van illegale haatspraak. Het is de bedoeling dat ze minstens twee derde van die meldingen binnen 24 uur controleren.

Dat is, kort samengevat, waarop de versterking van de Europese gedragscode tegen haatzaaiende uitlatingen op het internet neerkomt. Die code bestaat sinds 2016 en telt twaalf ondertekenaars. Ook het X van 's werelds rijkste ondernemer Elon Musk hoort daarbij. Uit de gedragscode tegen desinformatie trok het platform zich na de overname door Musk wel terug.

Advertentie

De socialemediabedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor hun omgang met wat op Europees of nationaal niveau als illegale haatspraak gedefinieerd wordt.

Belangrijk is dat de naleving van de gedragscode vrijwillig blijft. De socialemediabedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor hun omgang met wat op Europees of nationaal niveau als illegale haatspraak gedefinieerd wordt. Doorgaans gaat het om het oproepen tot geweld of haat tegen personen op basis van ras, huidskleur, religie, afkomst, seksuele geaardheid of genderidentiteit.

De inkapseling in de digitaledienstenwet (DSA) verandert niets aan het vrijwillige karakter. De DSA legt grote platforms regels op voor het opsporen en verwijderen van allerlei soorten illegale inhoud. Wel zal de Europese Commissie bij de handhaving van die wet voortaan kunnen meenemen in welke mate die bedrijven hun eigen gedragscode wat betreft haatspraak naleven.

Sinds de DSA anderhalf jaar geleden van toepassing werd, opende de Commissie verschillende onderzoeken. Vorige week schroefde ze haar lopende onderzoek tegen X naar de verspreiding van desinformatie op.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Vijf jaar geleden maakte Lunch Garden nog mooie winsten. Dat wijst erop dat het concept niet zonder meer ten dode is opgeschreven.
Kan Lunch Garden nogmaals neerwaartse spiraal doorbreken?
Nu de resetknop ingeduwd wordt en verlieslatende zaken verdwijnen, krijgt Lunch Garden de kans zich opnieuw uit te vinden. Slaagt de restaurantketen daar in, net als tien jaar geleden? Of is het concept hopeloos verouderd?
Gesponsorde inhoud