TikTok, Facebook, X en co. beloven haatspraak harder aan te pakken
Een tiental socialemediabedrijven heeft zich er bij de Europese Unie toe geëngageerd harder te strijden tegen de verspreiding van illegale haatspraak op hun platforms. Tegelijk wordt hun gedragscode ingekapseld in de digitaledienstenwet.
Bekende netwerksites als X, Facebook, TikTok, Instagram en LinkedIn zullen onafhankelijke monitors laten verifiëren of ze adequaat omgaan met meldingen van de aanwezigheid van illegale haatspraak. Het is de bedoeling dat ze minstens twee derde van die meldingen binnen 24 uur controleren.
Dat is, kort samengevat, waarop de versterking van de Europese gedragscode tegen haatzaaiende uitlatingen op het internet neerkomt. Die code bestaat sinds 2016 en telt twaalf ondertekenaars. Ook het X van 's werelds rijkste ondernemer Elon Musk hoort daarbij. Uit de gedragscode tegen desinformatie trok het platform zich na de overname door Musk wel terug.
De socialemediabedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor hun omgang met wat op Europees of nationaal niveau als illegale haatspraak gedefinieerd wordt.
Belangrijk is dat de naleving van de gedragscode vrijwillig blijft. De socialemediabedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor hun omgang met wat op Europees of nationaal niveau als illegale haatspraak gedefinieerd wordt. Doorgaans gaat het om het oproepen tot geweld of haat tegen personen op basis van ras, huidskleur, religie, afkomst, seksuele geaardheid of genderidentiteit.
De inkapseling in de digitaledienstenwet (DSA) verandert niets aan het vrijwillige karakter. De DSA legt grote platforms regels op voor het opsporen en verwijderen van allerlei soorten illegale inhoud. Wel zal de Europese Commissie bij de handhaving van die wet voortaan kunnen meenemen in welke mate die bedrijven hun eigen gedragscode wat betreft haatspraak naleven.
Sinds de DSA anderhalf jaar geleden van toepassing werd, opende de Commissie verschillende onderzoeken. Vorige week schroefde ze haar lopende onderzoek tegen X naar de verspreiding van desinformatie op.
Meest gelezen
- 1 Formatie federale regering: landing nog niet in zicht, nieuwe taxcut valt slecht bij Vooruit
- 2 300 tot 400 jobs verdwijnen na doorstart Lunch Garden
- 3 5 favoriete aandelen van Yves Vaneerdewegh (Capricorn Partners): 'Deze marktleider in saunaproducten haalt dezelfde winstgroei als Microsoft'
- 4 Bitcoin op recordhoogte na lancering eigen cryptomunt Trump
- 5 Belgische ondernemers over Trump: 'Zijn plannen kunnen leiden tot nog hogere Amerikaanse lonen'