Advertentie

Onderwijs timmert aan alternatief voor diploma via blockchaintechnologie

De blockchaintechnologie maakt het mogelijk vaardigheden die leerlingen op school opdoen te valideren. ©BELGA

Het Gemeenschapsonderwijs en de VDAB bouwen een databank waarbij toekomstige werkgevers niet alleen het diploma, maar ook de vaardigheden van jongeren kunnen raadplegen.

Op de snel veranderende arbeidsmarkt weegt het belang van de juiste competenties steeds meer door tegenover het diploma. De arbeidsbemiddelingsdienst VDAB speelt daar al langer op in. Hij zoekt niet alleen een potentiële match tussen werkgevers en werknemers op basis van het diploma, maar ook op basis van vaardigheden. Ook in zijn activeringsbeleid is die switch gemaakt: werkzoekenden moeten niet alleen een aangeboden baan aanvaarden als het bij hun diploma aansluit, maar ook als ze bij hun ervaring of hun vaardigheden aansluit.

Een diploma beschrijft niet alle vaardigheden die een leerling tijdens zijn schoolloopbaan heeft opgebouwd.

raymonda verdyck
topvrouw go!

In het onderwijs blijft het diploma echter het einddoel. En dat wringt, zegt Raymonda Verdyck, topvrouw van het Gemeenschapsonderwijs of GO!. ‘Het diploma geeft weer of een leerling de eindtermen heeft bereikt, maar beschrijft niet alle vaardigheden die een leerling in zijn schoolloopbaan heeft opgebouwd, zoals samenwerken en presenteren. We willen meer evolueren naar competentiegericht onderwijs. De nieuwe technologieën bieden ons daar mogelijkheden toe.’

Advertentie

Hoe werkt het? 

Blockchain is een software technologie op basis vangedecentraliseerde databases die processen en transacties veiliger, sneller of transparanter kan doen verlopen.De technologie houdt ook de belofte van besparingen en meer efficiëntie in.De gedeelde verantwoordelijkheid en beveiliging maakt het moeilijk om de informatie te kraken.

Concreet zullen leerkrachten of directies van het GO! een digitaal platform of een app gebruiken om hun studenten op te volgen.Dat platform isgekoppeld aan de blockchaininfrastructuur.Een leraar kan bijvoorbeeld de competentie ‘massieve houtsoorten en plaatmateriaal verwerken’ingeven voor een bepaalde leerling.Dat heeft als concrete leeruitkomst ‘handgedreven houtbewerkingsmachines instellen en bedienen: bovenfreesmachine’. Vervolgens wordt dat gesynchroniseerd naar andere betrokkenen, zoals de VDAB. Pas dan wordt de info gevalideerd.

 

Digitale portfolio 

Concreet maakt de blockchaintechnologie het mogelijk de competenties van elke jongere in te geven in een databank. Op basis daarvan heeft die jongere een soort van digitale portfolio die hij kan gebruiken bij het solliciteren voor een job.

Dat heeft een dubbel doel. Leerlingen die het onderwijs zonder diploma verlaten, hebben op dit moment niets in handen. ‘Het is niet omdat zij geen diploma hebben behaald dat ze niet een aantal competenties hebben opgebouwd of geen kwaliteiten hebben’, zegt Verdyck. ‘Dat kan zowel om vaardigheden als om praktijkervaring en kennis gaan. Zo betreden ze de arbeidsmarkt niet met lege handen.’

Voor de meerderheid van de leerlingen die wel een diploma behalen, is de portfolio een extra instrument voor werkgevers om inzicht te krijgen in wat ze kennen en kunnen. Als ze hun ervaring of kennis daarna aanvullen, kunnen toekomstige werkgevers dat aan hun portfolio toevoegen.

Proeffase

Het project zit in een proeffase. Volgend schooljaar wordt het in meerdere scholen ingevoerd. ‘We willen de technologie in de eerste plaats toepassen in het onderwijs’, zegt Verdyck. ‘Vervolgens leggen we de brug naar de arbeidsmarkt, waarbij ook werkgevers de databank kunnen consulteren en data kunnen ingeven, bijvoorbeeld als een jongere een studentenjob of een stage heeft gedaan.’

Verdyck sluit niet uit dat het systeem op termijn in alle scholen in Vlaanderen wordt toegepast. ‘Al zijn we er natuurlijk trots op dat we het bij het GO! ontwikkelen. We houden de vinger aan de pols van de innovatie en bekijken bij nieuwe technologie telkens of ze opportuniteiten voor onze jongeren biedt.’

Advertentie

Ook Natuur en Bos aan de slag met blockchain

Een hele reeks Vlaamse overheidsinstellingen gaat aan de slag met blockchain, blijkt uit gegevens die CD&V-fractieleider Koen Van den Heuvel opvroeg bij Vlaams minister van Bestuurszaken Liesbeth Homans (N-VA).

Zo onderzoekt het Agentschap Natuur en Bos de voordelen van grondbeheer via blockchaintechnologie. Het Vlaams Energieagentschap bestudeert de meerwaarde van de technologie bij de ontwikkeling van de Woningpas, die verschillende gegevens over een woning moet bundelen.En bij het Agentschap Binnenlands Bestuur loopt een verkennend onderzoek om bij steden en gemeenten de voordelen van open data en blockchain te verenigen.

Daarbij kunnen de overheidsinstellingen rekenen op technische ondersteuning van het FacilitairBedrijf en Informatie Vlaanderen, zegt Homans. Die Vlaamse agentschappen bouwen expertise over de blockchaintechnologie op door proefprojecten op te zetten.Ze delen die kennis dan met andere agentschappen binnen de Vlaamse overheid.Ook maakt Vlaanderen deel uit van de ‘blockchaincoalitie’, waarbij de verschillende overheden in ons land kennis en ervaringen over de technologie delen.

‘Het is goed dat de overheid niet achterloopt als het aankomt op het in gebruik nemen van nieuwe technologieën’, zegt Van den Heuvel. ‘In Estland, bijvoorbeeld, gaat de overheid proactief op zoek naar nieuwe technologieën om haar werkzaamheden te optimaliseren.Dat moet ook in Vlaanderen nog meer de regel worden.’ 

 

Advertentie
Gesponsorde inhoud