Advertentie

De Ridder bestelt dertigtal trams voor Antwerpen

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder. ©BELGA

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) gaat een dertigtal trams voor Antwerpen bestellen, nadat haar voorgangster Lydia Peeters (Open VLD) het dossier had laten liggen.

Het Antwerpse bestuursakkoord lijkt in de passage over het 'ontbussen' van het stadscentrum wel een bestelbon. 'Door de versterking van het metro- en tramnet kunnen we de stad verder ontbussen. Niet alle bussen moeten dan het stadscentrum in, maar zetten de reizigers af buiten het stadscentrum, waar ze kunnen overstappen op trams, die via snelle verbindingen het stadscentrum ontsluiten. Om te kunnen vertrammen, vragen we Vlaanderen de laatste nog openstaande orders voor trams bij de leverancier te bestellen', luidt het.

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA), die de Antwerpse belangen moet behartigen in de Vlaamse regering, maakt er meteen werk van. 'In het eerste kwartaal van 2025 zullen een dertigtal trams besteld worden', laat haar woordvoerder Xavier Lesenne weten. 'De eerste trams worden geleverd tegen eind 2027, ongeveer 2,5 jaar na de heropstart van de productielijn.'

Advertentie
75 miljoen
De kostprijs van een tram bedraagt zo'n 2,5 miljoen euro, waardoor een prijskaartje van zo'n 75 miljoen aan de bestelling voor Antwerpen hangt.

De bestelling wordt geplaatst bij CAF, de Spaanse tram- en busbouwer waar de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn al langer klant is. De kostprijs van een tram bedraagt zo'n 2,5 miljoen euro, waardoor een prijskaartje van zo'n 75 miljoen aan de bestelling voor Antwerpen hangt. De bestelling was al langer gepland, maar gewezen minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) liet ze liggen.

De bestelling van nieuwe trams past in de shift naar duurzamere mobiliteit in de Antwerpse vervoersregio, waarvan schepen Koen Kennis (N-VA), de rechterhand van burgemeester Bart De Wever in Antwerpen, de architect is. Kennis mikt op de uitbouw van een volwaardig Antwerps Gewestelijk Expresnet (GEN), waarbij de NMBS werk maakt van een sterker regionaal aanbod met kwaliteitsvolle treinen en stations, zoals in het Antwerps bestuursakkoord staat.

Advertentie
Gesponsorde inhoud