Oude autofabriek Ford Genk verdwijnt onder sloophamer
De sloop van de oude fabriek van autoreus Ford in Genk is begonnen. Terwijl België de auto-industrie verder ziet verdwijnen, groeit de productie vlak over de grens met Nederland.
Bijna drie jaar na de sluiting van de Ford-fabriek in Genk is de eerste productiehal op de site van 140 hectare tegen de vlakte gegaan. De Vlaamse overheid kocht de site eind 2015 voor een symbolische euro, nadat Ford besliste de productie van het model Mondeo over te hevelen naar het Spaanse Valencia.
Het verlies van 4.210 directe banen en bijkomend jobverlies bij de toeleveranciers was een economische ramp voor Limburg, dat op het vlak van tewerkstelling lang de zwakste Vlaamse provincie was. Sinds de sluiting heeft de provincie de kloof met het Vlaamse werkloosheidsgemiddelde gedicht.
Vlaanderen reageerde op de sluiting met SALK, een groot reconversieplan voor Limburg en de Ford Site. In augustus 2016 ging het Masterplan Ford Genk van start, een samenwerking van Vlaanderen met de stad Genk en De Vlaamse Waterweg - het overheidsvehikel dat de rivieren en kanalen beheert - om de voormalige industriële terreinen om te vormen tot een nieuwe bedrijvenzone. Die moet op termijn voor 2.500 nieuwe banen zorgen.
Drie zones
De Ford-site werd verdeeld in drie zones. De zone gelegen aan het Albertkanaal, een gebied van 50 hectare, zullen transportbedrijf Essers en de uitbater van de haven van Genk in concessie ontwikkelen. Samen willen ze ruim 130.000 containers extra per jaar via de waterweg vervoeren.
Genk Green Logistics - een joint venture tussen vastgoedgroep Intervest en het milieubedrijf Groep Machiels - zal van de tweede zone van 40 hectare een logistiek park maken. De focus ligt daarbij op bedrijven in de e-commerce en de slimme maakindustrie.
De eerste jobs kunnen in de eerste helft van 2018 al worden ingevuld.
Een derde gedeelte van de Ford-site wordt een gemeenschappelijke strook met onder meer parkings en nutsvoorzieningen. De afbraakwerken moeten volledig klaar zijn tegen december 2018. De werken kosten 6,3 miljoen euro.
Burgemeester van Genk Wim Dries (CD&V) is tevreden dat de site amper 30 maanden na de sluiting van Ford al een nieuwe invulling krijgt. ‘De eerste jobs kunnen in de eerste helft van 2018 al worden ingevuld’, klinkt het.
Industriële parel
Met de sluiting van Ford zijn Volvo Gent en Audi Brussel de laatste overgebleven autoproducenten in België. Terwijl ons land een industriële parel tegen de vlakte ziet gaat, is het bedrijf VDL Nedcar vlak over de Nederlandse grens in Born begonnen met de productie van de BMW X1.
Het gaat om het vierde BMW-model dat Nedcar mag bouwen sinds VDL-groep het bedrijf overnam in 2012. Momenteel werken 6.000 mensen bij Nedcar, dat zijn fabriekshal uitbreidt. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 200.000 wagens per jaar.
Meest gelezen
- 1 Bijna kwart miljard euro winst voor Gents gamebedrijf Larian Studios
- 2 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 ArcelorMittal schuift investering in groen staal in Duinkerke op lange baan
- 5 Brusselse beurs hoopt op boost door alle beleggers te ontmaskeren